Download de presentatie
1
Astma Medische aspecten
Benauwdheid, ´piepen´, hoesten, slijmproductie Allergisch-factoren harige dieren Niet-allergisch factoren inspanning
2
Kinderen, astma en bewegen Psychosociale aspecten van astma
Astma is levensbedreigend (angst) Astma is onberekenbaar (onveiligheid, onzekerheid) Astma is discontinue (afhankelijkheid) Astma is onzichtbaar (onbegrip, zich anders voelen)
3
Kinderen, astma en bewegen Theoretisch model
Coping Waargenomenfysieke competentie Zelfwaardering Fysieke competentie
4
Kinderen, astma en bewegen Coping
“The cognitive and behavioral efforts made by the individual to master, tolerate or reduce stressful demands when a routine or automatic response is not available” (Folkman & Lazarus ‘80) Omgaan met astma
5
Kinderen, astma en bewegen competentie
“Competentie is de algemene vaardigheid om op effectieve wijze met de omgeving om te gaan”
6
Competentie Gedrag (van kinderen) wordt bepaald door de intrinsieke, biologische behoefte om greep te houden op de omgeving (spel, exploratie, nieuwsgierigheid) Positief resultaat (succes, effect) dat het gevolg is van eigen handelen, geeft gevoelens van efficiëntie, controle en plezier
7
Kinderen, astma en bewegen Doelstellingen / lijnen in het programma
Verbetering uithoudingsvermogen Verbetering waargenomen fysieke competentie Aanleren copingvaardigheden tijdens bewegen
8
Bewegingsprogramma voor kinderen met astma
Inleiding les 1 – 2 Curatieve fase les 3 – 8 Lichaamsignalen, medicatie Preventieve fase les 9 – 20 Stappenplan Fase van zelfstandigheid les
9
Stappenplan 1. Hoe gaat het? 2. Wat gaan we doen?
3. Moet ik maatregelen nemen? 4. Toepassen maatregelen 5. Evalueren van de maatregelen
10
Competentie Succeservaring bij bewegingsactiviteiten
Kritische situaties
11
Kritische situaties
12
Warming-up Warm worden Kijken hoe het met mij gaat?
Interval accent op ademhaling Voorkomen inspanningsbenauwdheid refractaire periode (ongevoelige periode) 2 uur geen benauwdheid Denk ook om cooling down ivm plotselinge afkoeling van de luchtwegen
13
Resultaten Maximale aërobe capaciteit Endurance tijd
Submaximale hartslag Waargenomen fysieke competentie [jongens] Coping met astma Angst voor astma
14
Bewegingsprogramma’s voor kinderen met astma
Hoe nu verder?
15
Dagelijks leven en sportactiviteiten
16
Spel van kinderen Bailey et al. Med Sci Sports Exerc, 1995
17
Aërobe training Criteria Uitkomst 8 jaar en ouder minimaal 20 minuten,
minimaal 2x per week minimaal 4 weken gerandomiseerd Uitkomst 690 studies 8 studies volgens criteria 226 kinderen 226 kids is niet veel gezien het aantal kinderen met astma en de kennis die men veronderstelt te hebben over astma. Eigenlijk zeer weinig relevant onderzoek volgens de criteria van Felix Ram. Ram et al. Br J Sports Med 2000
18
Anaërobe inspanning Counil et al Ped Pulmonol 2001
Varray et al Science & Sports 1988 Boas et al J Asthma 1998 Counil et al MSSE 1996 Buttifant et al Ped Exerc Sci 1993 Varray et al Ped Exerc Sci 1993
19
Anaërobe training ** Counil et al 2003
20
Aërobe/anaërobe training Inhoud
12 weken 2-3 maal per week minuten intensiteit aëroob: > 60-85% HFmax intensiteit anaëroob: maximaal / 90-95% maximum interval
21
Aërobe/anaërobe training Inhoud
Zaal spel, circuit, omgangsbanen Zwembad zwemvormen, spel, omgangsbaan, aquajoggen/-fitness Buiten fietsen, steppen, lopen Combinatie triatlon
22
Klijn et al 2003
23
Klijn et al 2003
24
Exercise is not a complete protection of health, but protection of health is not complete without exercise Vuorii
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.