De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009

Verwante presentaties


Presentatie over: "CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009"— Transcript van de presentatie:

1 CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
Personal Branding Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel 1

2 Agenda Weekoverzicht Huiswerk Personal Branding
Oefening: jij als brand Oefening: van positionering naar concept Voortgang opdracht 1

3 Weekindeling Winterkwartaal Werkcolleges
WC 1: Verkenningsles, project vs les, product/merkstrategie WC 2: Personal Branding WC 3: Personal branding, best practices WC 4: Positioneren en pitchten WC 5: Personal branding+inleveren opdracht 1 + pitch WC 6: Online identiteiten + Brandactivation WC 7: Brandactivation WC 8: Samenvatting, presentaties opdracht inleveren opdracht 2 WC 9: FEEDBACKLES

4 Presentaties huiswerk
3 presentaties over jouw presence op communities / social networks en de bijbehorende profielen Waar Hoe Wat zegt dit?

5 Als jij een merk zou zijn
Bespreking 10 minuten

6 Personal Branding: het merkmodel

7 Merkmodel Elk merk heeft drie belangrijke elementen:
een sterk innerlijk een herkenbaar uiterlijk en bijpassend gedrag

8 Merkinnerlijk merkvisie: waar verlang je naar, toekomstdroom
merkmissie: hoe ga je je doel bereiken merkwaarden: waar sta je voor, waar hecht je waarde aan merkpersoonlijkheid: wat typeert jou merkbelofte: wat maak je waar, waar kan men op vertrouwen merk-kernconcept: jij in een aantal woorden

9 Merkvisie Beschrijft een toekomstbeeld van de markt en de positie van het merk hierin “Over 10 jaar zijn voor de meeste consumenten de dagelijkse koffie- en theerituelen aangevuld met een cup-a-soup moment”

10 Merkmissie ‘Mission statement’
Geeft aan wat er moet gebeuren om de merkvisie te realiseren. “Ontwikkel naast het 4 uur Cup-a-Soup moment ook het 12 uur Cup-a-Lunch moment en het 22u Cup-a-Snack moment”

11 Merkwaarden Dat wat het merk waardevol maakt voor bepaalde afnemersgroepen. Iets waar je als gebruiker op kan rekenen. “Fanta = Fun” In alles wat Fanta doet is het “fungehalte” aanwezig. Daar kan je van op aan.

12 Merkpersoonlijkheid Typeer het merk door het te omschrijven als mens. Is het een man of vrouw, jong of oud, traditioneel of modern. “Marlboro: Een stoere Amerikaanse cowboy bij wie je zijn ruige leven aan zijn gezicht kan aflezen”

13 Merkbelofte Merkbelofte
Samenvatting van wat het merk de consument te bieden heeft. Liefst in één zin. “C1000 geen fratsen, dat scheelt”

14 Merk Kernconcept Het merk samengevat in één of een paar woorden.
“Veilig” (Volvo), “Zacht” (Page)‏

15 Merkuiterlijk Het uiterlijk van het merk is de vormgeving in de ruimste zin van het woord, dus niet alleen wat we zien van een merk, ook wat we horen, voelen, proeven, met wie je omgaat etc. Het uiterlijk is flexibeler dan het innerlijk, maar kent ook grenzen qua aanpassingsmogelijkheden. Als we het rood van Douwe Egberts vervangen door een andere kleur, herkennen we het niet meer...

16 Merkgedrag Passend gedrag bij het merk innerlijk en merk uiterlijk
Het innerlijk en het uiterlijk samen leiden tot het gedrag van het merk

17 Het merk Marijke Helwegen
Wandelende reclame voor facelifts Wilde meer nadruk op haar presentatieskills dan op haar ambassadeurschap voor plastische chirurgie Herpositionering op basis van kernwaarden: stijlvol sexy en ondeugend Visie, missie, identiteit en kernwaaarden werden ontwikkeld

18 Het merk Marijke Helwegen
Doelgroep: vrouwen jaar die plastische chirurgie overwegen en Marijke waarderen om haar doorzettingsvermogen en eigenheid De homoscene is secundaire doelgroep Positionering: Marijke is bij uitstek geschikt de facelift van uw bedrijf of product te presenteren: BOEK NU! Resultaat: 50 % meer opdrachten en business

19 Het merk: JIJ, korte individuele oefening
Wat zijn jouw primaire en secundaire doelgroepen voor je project? Wat is je mogelijke positionering bij deze doelgroepen? Wat zijn jouw kernwaarden? Wat is jouw merkuiterlijk, wat zijn de elementen hierin? Is dit merkuiterlijk in overeenstemming met jouw positionering? 10 minuten uitwerken en 10 minuten bespreken

20 Opdracht 1 Wat is de voortgang? Hoe ziet je plan van aanpak eruit?
Wat kan je laten zien? Waar loop je tegen aan?

21 Huiswerk 50 vragen met antwoorden op de top 10 vragen die je aan jezelf zou willen stellen. Mindmap van je eigen merk Digitaal moodboard

22 Afsluiting Vragen? Tot volgende week!
PPT te downloaden van: Prospective.nl


Download ppt "CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009"

Verwante presentaties


Ads door Google