Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDirk Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Pauze: De essentie van een ritmische interactie Prof. dr. Anna M.T. Bosman & Christiane Jennekens, M.Sc. 1Studiedag NVvMT 15 oktober 2010
2
Improvisatie
3
Vermogen tot meebewogen zijn Konrad Lorenz: Imprinting
4
Samen bewegen
5
EBL’s woordeloze interactiestructuren Afstemming: in elkaars ritme bewegen met ritmische pauze (0-1 jaar) Beurtwisseling: in elkaars ritme na elkaar bewegen (1-2 jaar) Uitwisseling: een passende variatie toepassen in de beurtwisseling (2-3 jaar)
6
EBL’s verbale interactiestructuren Speldialoog: de taal begeleidt de interactie en kan als doel op zich functioneren (3-4 jaar) Taak/Thema: de taal is het middel tot interactie geworden (4-5 jaar)
7
Op jezelf, de ander en het materiaal afstemmen People making rain
8
Beurtwisselen La belle et le sauvage (geen beeldmateriaal)
9
Uitwisseling: spelen met de verwachting Bobby McFerrin and the Pentatonic Scale en nog een
10
We leren in de Pauze
11
EBL maakt gebruik van Intersensorische waarneming Fysionomische waarneming Uitstraling
12
De Waarneming heeft kwalitatieve of modale kenmerken: kleur, zoetheid, toonhoogte, etc. kwantitatieve of amodale kenmerken: intensiteit, snelheid, duur, ruimtelijke positie, ruimtelijke uitgebreidheid, ritme vorm, etc 12
13
Intersensorische perceptie 13
14
Fysionomische waarneming gevoels- of affectwaarneming (categoriaal, zoals blij, boos, verdrietig; basisemoties) bij alles: mensen, dieren, dingen, situaties, gebeurtenissen (Werner, 1948). 14 Boos Verdrietig Blij
15
Wassily Kandinsky (1866-1944) To this very day I can still see the colors coming out of the tubes. One press with my fingers and jubilantly, festively, or grave and dreamy, or turned thoughtfully within themselves, the colors came forth. Or wild with sportiveness, with a deep sigh of liberation, with the deep tone of sorrow, with splendid strength and fortitude....... 15
16
16
17
Uitstraling Kwaliteit van de ervaring die dynamische en bewegingskenmerken uitdrukken (en niet zozeer de statische vorm- of emotionele aspecten) Vb: golvend, staccato, glijdend, ploffend, uitvloeiend, explosief, duwend, etc.explosiefduwend Lopen, pakken, praten, bewegen, denken, etc. is bij elk individu gekarakteriseerd door een persoonlijke uitstraling (i.c., vitality effect). )17
18
EBL in de therapie gebruik de uitstraling van de cliënt durf te laten ontstaan zet de pauze bewust in gebruik taal (alleen) als ondertiteling )18
19
Dank voor uw aandacht )19 www.annabosman.eu
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.