De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

John P. Kotter Harvard Business School

Verwante presentaties


Presentatie over: "John P. Kotter Harvard Business School"— Transcript van de presentatie:

1 John P. Kotter Harvard Business School
Leading Change John P. Kotter Harvard Business School

2 Het veranderingsproces in 8 stadia
Een gevoel van dringendheid & dwingendheid creëren Een leidende coalitie creëren Een visie en een strategie ontwikkelen De visie communiceren Mensen ‘empoweren’ om draagvlak en daadkracht te ontwikkelen Successen op korte termijn genereren Winst consolideren en meer verandering genereren De nieuw benadering in de cultuur verankeren

3 Een gevoel van dringendheid en dwingendheid creëren
Het gevoel van zelfgenoegzaamheid doorbreken Crisissen niet uit de weg gaan

4 Een leidende coalitie creëren
Individuen zijn machteloos in de huidige complexe context Een groep samenstellen met genoeg invloed en competentie om leiderschap op te nemen bij de vernieuwing Deze groep laten samenwerken als een team Vertrouwen Gemeenschappelijk doel

5 Management versus leiderschap
Plannen Organiseren controleren Leiderschap Richting geven Mensen aligneren Motiveren & inspireren

6 Een visie en een strategie ontwikkelen
Een visie ontwikkelen die richting geeft aan het veranderingsinitiatief Strategieën ontwikkelen om deze visie te realiseren Geen verwarrende, onderling tegenstrijdige initiatieven die nergens toe leiden Een duidelijk geformuleerde visie vermijdt eindeloze debatten.

7 De visie (& strategie) communiceren
De essentie van een visie moet je in minder dan 5 minuten kunnen formuleren Elk denkbaar kanaal gebruiken om visie en strategieën te communiceren Communiceren in woorden en DADEN

8 Successen op korte termijn genereren
Zonder kortetermijnwinst verliest het vernieuwingsproces zijn dynamiek Zichtbare verbeteringen of “wins” actief nastreven Mensen die deze “wins” mogelijk gemaakt hebben op een zichtbare manier erkennen en belonen

9 Mensen ‘empoweren’ om draagvlak en daadkracht te creëren
Obstakels (b.v. systemen en structuren) uit de weg ruimen die de visie en de vernieuwing in de weg staan Experimenten en het nemen van risico’s aanmoedigen

10 Winst consolideren en meer verandering genereren
De verhoogde credibiliteit gebruiken om alle systemen en beleidsopties te veranderen, die niet overeenstemmen met de visie Die mensen in dienst nemen, bevorderen en ontwikkelen, die de vernieuwing kunnen implementeren De visie versterken via nieuwe projecten, thema’s en veranderingsactoren

11 De nieuwe benadering in de cultuur verankeren
Betere prestaties neerzetten door Klant- en productiviteitgericht gedrag Meer en beter leiderschap & management Benadrukken van het verband tussen het nieuw gedrag en het succes dat geboekt werd De opvolging van leidersfiguren bewust voorbereiden Nieuw gedrag wordt norm

12 Groepen voor opdrachten
OLV WAVER ST.-NIKLAAS DIEST KORTRIJK MARIAKERKE HERENTALS AALST TESSENDERLO ST.- KATELIJNE WAVER

13 Opdracht 1 In welke mate is het model van Kotter toepasselijk op onderwijsvernieuwing? Welke elementen wel? Welke niet? Waarom?

14 Opdracht 2 Formuleer de visie achter ‘uw’ vernieuwing in max 5’
Hebben de anderen uw visie goed begrepen?

15 Opdracht 3 Hoe prioritair is de vernieuwing in uw school?
Voor wie is het essentieel dat de vernieuwing er doorkomt? Lijkt de vernieuwing haalbaar voor de meeste van de betrokkenen?

16 Opdracht 3 Wie trekt de vernieuwing in uw school?
Hoe is de groep samengesteld? Is het een leidende coalitie? Is het een leergroep? Is het een team? Hoe kunnen we – indien nodig – de groep versterken? Zijn de leden van de groep rolmodel voor de vernieuwing?

17 Opdracht 4 Welke bewuste stappen zijn er gezet om een eerste effect op korte termijn zichtbaar te maken Is er op dit ogenblik effectief al een zichtbaar effect van de vernieuwing? Zijn er al tekenen dat de vernieuwing zal slagen?

18 Opdracht 5 Zijn er obstakels die de vernieuwing in de weg staan?
Zijn er al stappen genomen om deze obstakels uit de weg te ruimen? Hebben de voortrekkers een mandaat? Concrete steun van de directie?


Download ppt "John P. Kotter Harvard Business School"

Verwante presentaties


Ads door Google