Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnna Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De Megapixel mythe Door Nico Van Damme
2
Een aantal parameters die de kwaliteit gaan bepalen Resolutie Korrel en ruis Dynamisch bereik Kleurkwaliteit Bewerkingen. Pixel en sensoromvang Lenskwaliteit.
3
Resolutie Is de mate van zichtbaar detail en scherpte. Het aantal pixels horizontaal x aantal verticaal uitgedrukt in aantal miljoen (Mega) pixels. Hoewel het aantal Megapixels in dit aspect meespeelt, is het zeker niet bepalend voor de kwaliteit van de foto’s.
4
Korrel en ruis Hoe meer pixels er op een oppervlak worden gepropt, hoe meer signaal en hitte dit genereert en des te heftiger de ruis wordt. Een foto met veel ruis zorgt voor grove kleurverlopen, waarbij allerlei gekleurde pixels opduiken die er in werkelijkheid niet zijn. Het gevolg is detailverlies. In het algemeen geldt: hoe hoger de lichtgevoeligheid (ISO), des te meer ruis.
5
Digitale ruis Voornamelijk bij donkere gedeelten vind je meestal ruis.
6
Dynamisch bereik Onder ‘dynamisch bereik’ verstaan we het aantal kleurtinten dat de beeldsensor kan onderscheiden. Sommige digitale camera’s hebben de neiging om een beeld met veel contrast (bijvoorbeeld een donkere omgeving met een fel licht) te vertalen in grote zwarte en witte vlakken (ook wel ‘blown highlights’ genoemd). Hier hebben analoge camera’s nog een voorsprong. Doch de betere (D-SLR) benaderen al heel dicht de analoge.
7
Blown highlights
8
Kleur kwaliteit Als het gaat om kleurkwaliteit loopt digitaal voor op analoog. Bayer-interpolatie, een techniek waarbij de kleuren worden herleid uit een aantal fotodiodes per pixel – meestal twee groen, een rood, een blauw Bayer-interpolatie
9
Het aantal bewerkingen. Een groot verschil tussen digitale compactcamera’s en D-SLR’s is de mate van bewerkingen. Bij alle camera’s wordt de beeldopname van de sensor namelijk bewerkt door een digitale processor. Bij de meeste compacts worden de opgenomen beelden nog behoorlijk bewerkt. Fabrikanten van D-SLR’s hebben er meestal voor gekozen om dergelijke bewerkingen niet of in veel mindere mate in hun camera’s in te bouwen. Daardoor zit er veel meer speling in het eindresultaat; uit een onbewerkt beeld (raw-modus) valt immers meer te halen dan uit een reeds bewerkte opname.
10
Pixel en sensoromvang Het aantal megapixels dat een sensor kan produceren wordt bepaald door de dichtheid van de pixels en de grootte van de sensor. Daarbij geldt: hoe groter de pixeldichtheid, hoe meer ruis. Dit heeft grote invloed op de signaal-naar-ruis- verhouding, ook wel SNR (Signal-to-Noise-Ratio) genoemd.
11
Enkele sensoren
12
Een overzicht Gesorteerd op pixelomvang in m 2 (microns)
13
Door het beeld iets te verscherpen bij de Canon opname is nagenoeg geen verschil te merken tussen een 4 megapixel en een 8 megapixel.
14
Lenskwaliteit Door de lens gaat al het beeldmateriaal om een foto vast te leggen. De lens projecteert het beeld op de sensor waarbij de lichtstralen worden afgebogen. De afbuiging moet voor iedere kleur gelijkmatig gebeuren anders krijgt men chromatische aberraties. Achromatische lens toepassen. (2 golflengten – blauw violet en geel)
15
De apochromaat of ED lens Is de naam voor de lens die chromatische aberratie van 3 golflengten grotendeels opheft. Ze wordt vervaardigd met calcium fluoriet. Deze lenzen zijn echter zeer gevoelig voor temperatuur schommelingen. Worden bij Canon hermetisch afgeschermd. Nikor (lenzen van Nikon) heeft een nieuw procédé om apochromaat lenzen te vervaardigen. De zo genaamde ED-lens (Extra-low Dispersion) is meer stabiel en niet zo gevoelig voor temperatuur.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.