Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVeerle Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker
2
Vernieuwende handboeken voor het geschiedenisonderwijs
Datum Vernieuwende handboeken voor het geschiedenisonderwijs 2e en 3e graad aso
3
Overzicht Ontstaan en resultaat Concept Didactische ondersteuning
Troeven De methode in vogelvlucht
4
Ontstaan Passages is het resultaat van een intense samenwerking tussen: Auteurs Een team van experts Een leerkrachtengroep
5
Ontstaan De auteurs: Historici verbonden aan de K.U.Leuven
Greet Draye (3e gr deel 1,2,3 / 3e j De middeleeuwen) Marleen Brock (3e gr deel 3 / 3e j De middeleeuwen) Camille Creyghton (3e gr deel 1,2) Sarah Verhaegen (3e gr deel 2)
6
Ontstaan Het team van experts:
Wetenschappelijke commissie van academische historici: integratie nieuwste wetenschappelijke inzichten Prof. dr. Marnix Beyen (UA) Prof. dr. Idesbald Goddeeris (KUL) Prof. dr. Yves Segers (ICAG-KUL) Prof. dr. Henk de Smaele (UA)
7
Ontstaan Het team van experts:
Wetenschappelijke commissie van academische historici: Prof. dr. Tom Verschaffel (KUL) Prof. dr. Tim Soens (UA) Prof. dr. Thérèse de Hemptinne (UGent) Prof. dr. Anne-Laure Van Bruaene (UGent) Prof. dr. Brigitte Meijns (KUL)
8
Ontstaan Leerkrachtengroep:
Leerkrachten geschiedenis uit verschillende scholen en netten: Bijzondere aandacht voor de behoeftes van de lespraktijk Els Conix (Ursulinen Mechelen) Marit Gypen (Het Atheneum Vilvoorde) Anne Kohlbacher (BIM-SEM Mechelen) Koen Lagae (Sint-Pieterscollege Jette)
9
Ontstaan Leerkrachtengroep:
Leerkrachten geschiedenis uit verschillende scholen en netten: Guy Putseys (SALCO Haasrode) Stijn van Kessel (Lyceum Antwerpen) Sara van Gucht (SJB Westmalle) Hannes Deryckere (Sint-Godelieve Lennik) Leen Bockaert (Hagelstein Sint-Katelijne-Waver)
10
Resultaat Passages 3e graad Passages 3e jaar
Deel 1: De negentiende eeuw: Deel 2: Het interbellum en de Tweede Wereldoorlog: Deel 3: Na de Tweede Wereldoorlog: Passages 3e jaar De middeleeuwen: Bruikbaar in de verschillende netten
11
Handboek De middeleeuwen: 500-1500
12
Concept Centrale plaats voor het verhaal Thematische opbouw
Aansluiting bij recent wetenschappelijk onderzoek Bronnenmateriaal Niet-westerse samenlevingen Onderzoekshoofdstukken Begripshistorische aanpak Historisch denken
13
Concept: centrale plaats voor het verhaal
Toegankelijke, prettig leesbare tekst Narratieve aanpak om verbeelding te prikkelen Aanscherpen talige competenties van de leerlingen Heldere lay-out: uitgebreide leestekst staat centraal
14
Concept: centrale plaats voor het verhaal
15
Concept: thematische opbouw
Het handboek is opgebouwd rond vijf thema’s: Volk en macht Individu en gemeenschap Natuur Arbeid Oorlog
16
Concept: thematische opbouw – vb. thema
17
Concept: thematische opbouw
De middeleeuwen beslaan een lange periode: Overzicht wordt bewaard a.h.v. een tijdbalk
19
Concept: thematische opbouw
De middeleeuwen beslaan een lange periode: Overzicht wordt bewaard a.h.v. een tijdbalk Het boek start met een proloog: die doorloopt de middeleeuwen a.h.v. veranderingen in het landschap
20
Concept: thematische opbouw
22
Concept: thematische opbouw
Per thema: chronologische volgorde: leerlingen doorlopen vijfmaal dezelfde historische periode, telkens vanuit een andere invalshoek Geen traditionele scheidslijnen tussen politieke, economische, culturele en sociale geschiedenis
23
Concept: thematische opbouw
Kruisverwijzingen tussen hoofdstukken en thema’s: Verbanden tussen historische fenomenen worden duidelijk Eigen traject uitstippelen of chronologisch
25
Concept: aansluiting bij recent wetenschappelijk onderzoek
Nieuwe onderwerpen, bijvoorbeeld het landschap in de middeleeuwen Onderwerpen worden anders bekeken, en clichés en stereotiepen doorprikt; de vroegmiddeleeuwse landbouw was bijvoorbeeld niet primitief Jongeren krijgen inzicht in hoe historici werken en maken kennis met het historisch debat
27
Concept: bronnenmateriaal
Vernieuwende selectie van bronnen, citaten en cijfers uit de recente historische literatuur Beeldmateriaal van uitzonderlijke kwaliteit dat het leven in de middeleeuwen voor de leerlingen tastbaar maakt Bronnen zijn vertaald of hertaald Referenties bij al het bronnenmateriaal Heldere kaarten
30
Concept: niet-westerse samenlevingen
Arabische samenleving
31
Concept: onderzoekshoofdstukken
Kritisch omgaan met: Verschillende soorten bronnen Literatuur Actuele verschijningsvormen van geschiedenis (historische film, erfgoed) Individueel, kleine groep, klas
35
Concept: begripshistorische aanpak
Aandacht voor begripsgeschiedenis Gelaagdheid en veranderlijkheid van de betekenis van begrippen leren aanvoelen Voorbeelden: ‘staat’, ‘tijd’, ‘kunst’, ‘wetenschap’ Begrippenregister
38
Concept: begripshistorische aanpak
39
Concept: historisch denken
De leerlingen aanzetten tot historisch denken De liefde voor geschiedenis overbrengen
40
Didactische ondersteuning
Optimale begeleiding: Korte leesteksten en hoofdstukken Raakpunten met de leefwereld van de leerlingen van het 3e jaar De geschiedenis van concreet naar abstract Ondersteuning in het boek: Tijdbalk Bibliografie Personenregister Begrippenregister
41
Didactische ondersteuning
Beveiligd via knooppunt Mogelijke jaarplanning Didactische ondersteuning bij elk hoofdstuk Verwerkingsvragen bij verhalende hoofdstukken Achtergrondinformatie en opdrachten bij de bronnen Extra lesmateriaal
42
Didactische ondersteuning
Antwoorden op de vragen uit de onderzoekshoofdstukken Schema als mogelijke kapstok voor samenvattingen Bordboek Vervangt een gedrukte handleiding
43
Troeven Prettig leesbare en begrijpelijke teksten
Heldere lay-out en duidelijke structuur Aandacht voor de chronologie a.h.v. tijdbalk Kruisverwijzingen tussen hoofdstukken Keuzevrijheid: mogelijkheid tot uitwerken van eigen traject Onderzoekshoofdstukken over intrigerende kwesties Begripshistorische aanpak
46
De methode in vogelvlucht
3e jaar Handboek De middeleeuwen: € 24,95 Webabonnement (per school/per schooljaar) € 75,00 3e graad Handboek De negentiende eeuw : € 26,00 Handboek Het interbellum en WO II: € 16,50 Handboek Na WO II: € 16,50 Webabonnement (per school/per schooljaar) € 95,00
47
Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77 Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12
48
27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.