Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Zelf materiaal ontwikkelen
Folkert Kuiken, Nederlandse Taalkunde, Universiteit van Amsterdam Conferentie BVNT2, Blankenberge, 24 mei 2008
2
Inhoud Kennismaking Kenmerken van goed materiaal
Bespreking van ingebrachte materialen Zelf materiaal ontwikkelen Bespreking van zelf ontwikkelde materialen
3
1 Kennismaking
4
Opdracht 1 Wie, waar? Wat voor…? Waarom? Wat?
Wie ben je, waar kom je vandaan? Wat voor…? Wat voor ervaringen heb je met materiaalontwikkeling? Waarom? Waarom heb je voor deze masterclass gekozen? Wat? Wat hoop je hier vandaag te leren?
5
Doel van de masterclass
Stimuleren Stimulansen bieden voor ontwikkeling van eigen materiaal Feedback Op eerder ontwikkeld materiaal Op vandaag ontwikkeld materiaal
6
2 Kenmerken van goed materiaal
7
Uitgangspunten van materialen
Taaltheorie Leertheorie Doelgroep Doelstelling Rol van de docent Rol van de leerder(s) Tijdsaanduiding Opbouw Materialen Criteria Groeperingsvormen Werkvormen
8
Criteria voor taken (Long 1985)
Motiverend, uitdagend Informatiekloof Wederzijdse informatie-uitwisseling Planning Leidend tot een duidelijke oplossing Convergent
9
Groeperingsvormen Individueel Duo’s Kleine groep (3-4 leerders)
Grotere groep (5-6 leerders) Hele klas
10
Werkvormen (Willis 1996) Een lijst opstellen Ordenen en sorteren
Vergelijken Problemen oplossen Persoonlijke ervaringen uitwisselen Creatieve taken
11
Een lijst opstellen
12
Ordenen/sorteren
13
Vergelijken
14
Problemen oplossen
15
Persoonlijke ervaringen uitwisselen
16
Creatieve taken Het schrijven van een brief, verhaal, gedicht…
Het maken van een poster, collage Een experiment(je) opzetten, uitvoeren en beschrijven
17
3 Bespreking van ingebrachte materialen
18
Ingebrachte materialen
Susan Joosten Het betrekkelijk voornaamwoord Nicky Heijne Les over Vincent van Gogh
19
Opdracht 2 Bespreek het materiaal van Susan Joosten en Nicky Heijne met betrekking tot: 1. Longs criteria voor taken 2. Willis’ werkvormen 3. de voorgestelde groeperingsvormen
20
4 Zelf materiaal ontwikkelen
21
Opdracht 3 Kies een tekst uit een krant of tijdschrift
Formuleer bij deze tekst een uitdagende, motiverende opdracht, rekening houdend met de factoren van Long Kies een of meerdere van de door Willis gesuggereerde werkvormen Bepaal de groepsvorm (individueel, paren, groepje, klassikaal)
22
5 Bespreking van zelf ontwikkelde materialen
23
Opdracht 4 Bespreek de door je collega’s ontwikkelde materialen met betrekking tot: 1. Longs criteria voor taken 2. Willis’ werkvormen 3. de voorgestelde groeperingsvormen
24
Literatuur Johnson, K. (2003). Designing language teaching tasks. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan. Nunan, D. (1989) Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Long, M.H. (1985) A role for instruction in second language acquisition. In K. Hyltenstam & M. Pienemann (eds) Modelling and assessing second language acquisition (pp ). Clevedon: Multilingual Matters. Samuda, V. & Bygate, M. (2007) Tasks in second language learning. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Willis, J. (1996) A framework for task-based learning. Edinburgh: Addison Wesley Longman.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.