Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de Jong V i l a n s Workshop contactpersonen van vrijwilligers C o n g r e s Z o r g B e t e r M e t V r i j w i l l i g e r s 21–11-2013
2
Spin of Spil?
3
Begeleiding afhankelijk ‘goodwill’ Diversiteit vrijwilligers Procedures niet helder Oorsprong…..knelpunten
4
Heldere positie als CP te handelen Bewust te communiceren vanuit eigen persoonlijke stijl Stemt communicatievaardigheden af op de kwaliteiten en motivatie van de vrijwilliger Feedback kunnen geven op (on)gewenst gedrag van de vrijwilliger Om kunnen gaan met weerstanden en emoties vanuit of rondom vrijwilliger Product: Communicatietraining voor CP
5
Ben bewust van mijn valkuilen en anticipeer hierop Durf me kwetsbaar op te stellen Betere band met vrijwilliger Maak punten WEL bespreekbaar Vrijwilliger voelt zich serieus genomen Ik kijk meer naar talenten en competenties Ervaring van CP na scholing…
6
Borgingssessie Themabijeenkomsten met Coördinator Vrijwilligerswerk Vervolg
7
Welk type mens past in de rol van CP? Welke vaardigheden heeft een CP nodig? Interactie
8
Gehoord of verteld…. Terugkoppeling
9
Affiniteit heeft met vrijwilligers(werk) Mensgericht en enthousiast Zichtbaar is op een afdeling / dienst Communiceert naar het team, leidinggevende en coördinator vrijwilligerswerk Die naar zichzelf wil kijken Eigenschappen en vaardigheden
10
Ontvangt en werkt nieuwe vrijwilligers in Na inwerkperiode een evaluatiegesprek (informeel) voortgangsgesprek Minimaal 2x per jaar overleg / (thema)bijeenkomst met vrijwilligersgroep i.s.m. hoofd en coördinator VW Taken CP bij Vitalis….
11
Signaleert en geeft tips in de samenwerking met medewerkers v.v. Geeft terugkoppeling aan team Overleg CP van locatie met Coördinator Vrijwilligers Aanwezig bij vrijwilligersfeest Taken CP bij Vitalis….
12
Wegen naar Rome?
13
Pilot, of Beleid vrijwilligers Implementatie in een actieplan De weg naar je doel?
14
Wat is nodig, vanuit de organisatie, om een goed fundament te geven aan contactpersonen van vrijwilligers? Interactie
15
Terugkoppeling
16
CP vanuit functie of motivatie, en niveau Aantal contactpersonen per afdeling / dienst Eenduidige werkwijzer Span of control / support Begroting vrijwilligerswerk Processen steunen Uitdaging of drempel
17
Investeren in scholing voor een contactpersoon (€ 500,- + 10 uur scholing / CP) Faciliteren CP in contact met vrijwilliger (15 uur / jaar per vrijwilliger) Investeren / faciliteren tijd tussen CP en coördinator vrijwilligerswerk in afstemming (formeel 8 uur / jaar) Investeren in vergroten kennis van vrijwilligers Organisatie bereid tot….
18
CP gestuurd / competentie Reader info VW, voorafgaand training Steun en Kick-off MT Rol hoofd Succesfactoren
19
Coördinator VW legt basis team CP Niveau CP Certificering Verdieping in vervolgsessies Succesfactoren
20
Breder draagvlak, fundament vrijwilligerswerk Waardering en betrokkenheid van vrijwilligers Toekomstgericht Visie Informele zorg Wat levert het op?
21
Praktijkvoorbeeld
22
Spin = SPIL
24
www.stiens.org www.vitalisgroep.nl www.zorgbetermetvrijwilligers.nl/koplopers y.dejong@vilans.nl a.vanden.nieuwenhuizen@vitalisgroep.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.