Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElias Geerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007
2
Consument als marktpartij Nieuwe zorgstelsel in 2006: belofte van keuze door concurrentie De patiënt/ cliënt krijgt een centrale rol, met meer verantwoordelijkheden. Kwaliteitsverbetering ligt in zijn handen. Een goed geïnformeerde patiënt kan de zorgverlener kiezen die de beste zorg biedt voor zijn ziekte. Zorgverzekeraars gaan meer verantwoordelijkheid dragen om de wensen van consumenten en de mogelijkheden van aanbieders op elkaar af te stemmen.
3
Valt er wat te kiezen? Heeft de consument nu informatie prijs / kwaliteit verhouding zorgverzekeraars ten aanzien van zorginkoop? Is de kwaliteit van de zorg bekend, zodat consument een check heeft op de kwaliteit van de verzekerde zorg?
4
Welke kwaliteit? Prestatie indicatoren Etalage plus Ervaringen gebruikers
5
Wil de consument kwaliteitsinformatie? Interesse consumenten in zorginformatie stijgt – VS: 27 % in 2000 -> 35% in 2004 (Werner ‘05) Informatie over kwaliteit 88% Informatie over wachtlijsten82% Ervaringen van patiënten45% (intomart/ consumentenbond, 2001) Zorgconsument wil prestatieinformatie gebruiken 85% (consumentenbond 2005).
6
Wat moet er gebeuren Overheid Toerusting van de zorgconsument(enorganisaties) – Keuze-informatie voor de consument op basis van kwaliteit is beschikbaar op aanbieders en aandoeningenniveau – Inzicht in begrip verantwoorde zorg – Stevige rechtspositie door heldere informatie en laagdrempelige geschilenlbeslechting
7
Wat moet er gebeuren (2) Zorgverzekeraars Zorginkoop op basis van kwaliteitsuitkomsten en kwaliteitsbeleving van zorggebruikers en transparantie daarover Keuzetermijn verbreden en onderzoek naar meer overstapgelegenheid
8
Ga uit van zorggebruiker / verzekerde Eigen onderzoek doen naar wat verzekerden belangrijk vinden – Service – Zorginkoop; kwaliteit / doelmatigheid / prijs Rekening houden met doelgroepen (50+ polis) En nu ook: bieden van rechtszekerheid aan verzekerden (ONVZ, MENZIS)
9
Rol patiënten/consumenten- organisaties Vertalen van de te ontwikkelen kwaliteitscriteria naar daadwerkelijke keuzeinformatie Krtitisch zijn ten aanzien van het totstandkomen van keuzeinformatie
10
Kritisch waarop? Weten we wat de (aspirant)zorggebruiker echt wil weten over zorgaanbieder en zorgverzekeraar? En weten we hoe de consument de informatie aangeleverd wil krijgen? Wordt het een dan een zoekplaatje of een éénduidig advies? Zit er tempo in de ontwikkeling van keuze- informatie?
11
Gaat het wat worden? ?
12
Stelling Consumentenbond Om druk te leggen op de ontwikkeling van keuzeinformatie is het noodzakelijk dat er naast CKZ, prestatie-indicatoren en etalage plus informatie een “IENS voor de zorg(verzekeringen)” wordt ontwikkeld.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.