De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Salesmanagement Hoofdstuk 8.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Salesmanagement Hoofdstuk 8."— Transcript van de presentatie:

1 Salesmanagement Hoofdstuk 8

2 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 8 Voor volgende keer

3 Doelstellingen H8 Is BE dan toch zinnig? Performance indicatoren
Break-even-pointberekening Prijsbepalingsmethoden

4 Performance indicatoren
Input- en outputindicatoren Effectiviteit Meten outputindicatoren Efficiëntie Meten verhouding in- en outputindicatoren Alles kan, maar is het zinnig? Hoeveel velletjes papier bevat de gem. offerte

5 Het Postma model Aanwezigheidsratio X Bezoekratio per dag X
Succesratio per bezoek X Gemiddelde ordergrootte X Brutomarge in % = Totale Brutowinst

6 Het Postma model Echt meten van iemands werk Geeft sturingsinformatie
Zowel effectiviteit als efficiëntie

7 BEP analyses Break-even-point Constante kosten Dekkingsbijdrage
Variabele kosten Veiligheidsmarge Lineaire functie: a + bY = X a + bY = cY

8 BEP analyses omzet geld totale kosten: Is variabele kosten plus
constante kosten BEP constante kosten hoeveelheid

9 BEP analyses Gevolgen prijswijziging doorrekenen
Toename constante kosten doorrekenen Consequenties nieuwe productiemethode Hoeveel verkopen voor bepaalde R.O.I.? Wat is de veiligheidsmarge? Variaties: inclusief belasting, outsourcing

10 Prijsbepalingsmethoden
Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Me too pricing Hoger dan Lager dan

11 Prijsbepalingsmethoden
Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting Elasticiteiten NSS prijsgevoeligheidsmethode Marginale goedkooptepunt Marginale duurtepunt Indifferentiepunt Optimale prijsstellingspunt Penetratie, Skimming

12 Prijsbepalingsmethoden
Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting Kostprijsgeoriënteerde prijszetting Integrale kostprijs: constante en variablele kosten, Variabele kostprijs: product en period costs, Differentiële kostprijs: goed maken variabele kosten.

13 Prijsbepalingsmethoden
Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting Kostprijsgeoriënteerde prijszetting

14 Prijsbepalingsmethoden
C A K

15 Samenvatting Performance indicatoren: BEP – analyses
Input- en outputindicatoren Efficiëntie en effectiviteit BEP – analyses Simpele lineaire functies Handig instrument Prijsbepalingsmethoden Concurrentie, afnemers en kostprijzen

16 VRAGEN?

17 Voor de volgende keer Hoofdstuk 8 bestuderen
Alle “groene termen” kennen Alle berekeningen doorwerken Binnen 5 minuten elke berekening kunnen Eventuele vragen opschrijven

18 Einde

19 Einde


Download ppt "Salesmanagement Hoofdstuk 8."

Verwante presentaties


Ads door Google