Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAntoon Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1
2
Agenda Doelstellingen Vragen Theorie vanaf § 5.4 Voor volgende keer
MK02 HEO-CE1
3
Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: Weten wat testmarketing is
Marktonderzoek en marketingmix Marktonderzoek en marktomvang MK02 HEO-CE1
4
Vragen? MK02 HEO-CE1
5
Wat is Testmarketing Commerciële levensvatbaarheid
informatie over bijvoorbeeld: marktaandeel kenmerken consumenten kenmerken van consumenten die geen herhalingsaankoop plegen aankoopfrequentie per segment manier van gebruik product etc. MK02 HEO-CE1
6
Wat is Testmarketing Grondslagen testmarketing Duur van test
normale distributie- en reclamemogelijkheden afgesloten geheel normale inspanning marketingmix rekening houden met concurrenten vorzichting interpreteren Duur van test omloopsnelheid en herhalingsaankoop MK02 HEO-CE1
7
Marktonderzoek en marketingmix
Productonderzoek: productideeënonderzoek productconceptonderzoek productuiteenzetting echt gebruik (smaaktest, perceptie) Merknaamonderzoek associatietest, (on)geholpen merkbekendheid Verpakkingsonderzoek Marktbegeleidingsonderzoek (pantry/dustin) MK02 HEO-CE1
8
Marktonderzoek en marketingmix
Prijsonderzoek: prijsacceptatieonderzoek prijs/kwaliteitsonderzoek prijselasticiteitsonderzoek MK02 HEO-CE1
9
Marktonderzoek en marketingmix
Communicatieonderzoek: Merknaamonderzoek (mijn mening) (on)geholpen merkbekendheid Pre-tests en post-tests (Dagmar-model) recall onderzoek dummy magazines, portfolio expirimenten pupildilatatie, galvanic skin tests MK02 HEO-CE1
10
Marktonderzoek en marketingmix
Distributieonderzoek: detaillistenpanel scanning Europese artikel nummer (EAN) MK02 HEO-CE1
11
Bepaling van de marktomvang
Afbakening (productklasse, productvorm) Marktpotentieel Marktprognose Omzetpotentieel Omzetprognose MK02 HEO-CE1
12
Analyse van de markt Totale vraag:
Initiële vraag Vervangingsvraag Uitbreidingsvraag Marktbewerking wordt aangepast op soort vraag MK02 HEO-CE1
13
Analyse van de markt Meten initiële vraag Marktpenetratie is:
Duurzame goederen - bezitters Consumptiegoederen - gebruikers Marktpenetratie is: aantal bezitters/gebruikers per potentieel aantal bezitters/gebruikers x 100% MK02 HEO-CE1
14
Analyse van de markt Consumptiegoederen - gebruikers
Penetratiegraad is: aantal gebruikers in een bepaalde periode per potentieel aantal gebruikers x 100% MK02 HEO-CE1
15
Analyse van de markt Duurzame goederen - bezitters
Cumulatie penetratiegraad is: aantal afnemers dat ooit kocht per potentieel aantal afnemers x 100% MK02 HEO-CE1
16
Marketinginformatiesysteem
Informatiebronnen Interne bedrijfsgegevens Externe gegevens Marktonderzoek- gegevens Elektronische databanken Marketinginformatiesysteem Analyse en interpretatie van de gegevens Organisatie van de gegevens Rapportage Informatie op maat Marketingmanagement Figuur 5.6 Het marketinginformatiesysteem (blz. 203) MK02 HEO-CE1 1
17
Samenvatting Testmarketing Grondslagen testmarketing
normale distributie- en reclamemogelijkheden afgesloten geheel normale inspanning marketingmix rekening houden met concurrenten vorzichting interpreteren MK02 HEO-CE1
18
Samenvatting Testmarketing Marktonderzoek en Marketingmix
Marktonderzoek en marktomvang Analyse van de markt Marketinginformatiesysteem MK02 HEO-CE1
19
Vragen? MK02 HEO-CE1
20
Voor volgende keer Individuele opdracht:
Doelstelling, probleemstelling en afbakening kunnen presenteren MK02 HEO-CE1
21
Einde MK02 HEO-CE1
22
Einde MK02 HEO-CE1
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.