Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Martens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012
2
Universiteit Utrecht Behandeling van de stof Tekst van Agranoff & McGuire H5, 6 en 11 van K&K Tekst van Provan & Milward H7 van K&K H11 (tweede deel) van K&K
3
Universiteit Utrecht Agranoff & McGuire Netwerken Nieuwe organisatievragen Netwerken Sleutelactiviteit voor managers Netwerken Interne steun Dimensies van netwerken vier rationaliteiten van Snellen Skills voor netwerk management Vragen voor netwerk management
4
Universiteit Utrecht VRAAG Waarom kunnen netwerken flexibel zijn?
5
Universiteit Utrecht H5: Normatieve politieke theorie Staat – Republikeins –Hierarchie –Centraal gezag Markt – Liberaal –NPM Civil society – Communitaristisch –Neo-corporatisme –Governance
6
Universiteit Utrecht STELLING In het boek wordt te weinig aandacht besteed aan de opkomst van het populisme. Daardoor heeft de oude reactie toch weer meer waarde gekregen.
7
Universiteit Utrecht Stellingen 1.Betrokkenheid van de gemeenteraad leidt tot suboptimale uitkomsten. Laat maatschappelijke partijen gezamenlijk problemen oplossen. 2.Aanpakken van problemen in netwerken leidt tot situaties waarin niemand meer verantwoordelijk is. 3.Samenwerken in netwerken leidt tot schimmige situaties waarin ‘old boys’ elkaar van alles toespelen. 4.De verkiezingen voor gemeenteraden, provinciale staten en Tweede Kamer geven een vals gevoel van macht: de belangrijke beslissingen worden elders genomen.
8
Universiteit Utrecht Rethinking democracy Nieuwe vormen van legitimiteit –Input versus output legitimiteit Nieuwe vormen van representatie –Veelvormige representatie Nieuwe vormen van verantwoordelijkheid –Verticaal versus horizontaal Nieuwe checks and balances –Transparantie
9
Universiteit Utrecht H6. Evalueren Wanneer doet een netwerk het goed? K&K: cognitive, strategic and institutional learning AM (farmacovigilantie): Alleen gekeken naar cognitive criteria. Objectief: uitkomst Objectief: proces Subjectief: tevredenheid
10
Universiteit Utrecht Provan & Milward Waarde voor de organisaties Waarde voor het netwerk Waarde voor de gemeenschap
11
Universiteit Utrecht VRAAG Bestaan beleidsnetwerken???
12
Universiteit Utrecht H7: Mapping networks Het in kaart brengen van netwerken is zowel een cognitieve als een sociale aangelegenheid. Mogelijk rol van onderzoek: –Presenteren van ‘de waarheid’ –Presenteren van een beeld voor de buitenwacht –Stimuleren van interne discussie Startend vanuit de positie van een actor Startend vanuit een eigen probleem Dan: koppeling buitenperspectief - binnenperspectief. De legitimiteit van de analyse is van groot belang.
13
Universiteit Utrecht Hoe moet je het nu doen? 1.Blijf percepties, actoren en netwerken analyseren. 2.Begin alleen als de startposities gunstig zijn. 3.Focus op het verwijderen van impasses. 4.Minimaliseer transactiekosten. 5.Pas strategie aan op institutionele omgeving. 6.Differentieer naar de voortgang van het proces. 7.Neem een onafhankelijke positie in. 8.Wees voorzichtig met institutionele strategieën. 9.Evalueer netwerkmanagement steeds en stel bij.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.