De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011

2 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Is de kans op een bachelordiploma functie van geslacht, aanvangsleeftijd en vooropleiding? D. Smedts, G. Van Landeghem, J. Van Damme

3 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Vooraf – LOSO  Studiekeuze als invalshoek  Onderzoek naar studiesucces  Vergelijking: voor en na invoering BAMA-structuur

4 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Vooraf: kiezen

5 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Vooraf: succes Studierichting SOLOSOCohorte 2005 Korte termijnLange termijnNa 3 jaarNa 4 jaar Grieks65,256,666,983,8 Latijn-wiskunde63,156,265,382,3 Wetenschappen-wiskunde58,950,956,076,3 Economie-wiskunde55,745,453,575,4 Moderne talen-wiskunde55,047,255,176,7 TOTAAL52,845,350,771,6 Latijn-moderne talen52,645,449,572,3 Latijn-wetenschappen51,943,560,779,9 Moderne talen-wetenschappen51,741,945,269,0 Economie-moderne talen47,943,244,265,4 Menswetenschappen/Humane wetenschappen41,033,239,060,3 Sport-wetenschappen27,422,640,566,4

6 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Andere invalshoek  Vertrekken van de populatie van generatiestudenten in het Vlaams hoger onderwijs  ‘Wie zijn ze?’  ‘Vanwaar komen ze?’  Hoe beïnvloedt dat hun diplomakansen?

7 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Opzet van het onderzoek  Doel: Is de kans op een bachelordiploma functie van geslacht, aanvangsleeftijd en vooropleiding?  Generatiestudenten: cohorte 2004 en 2005  Beschrijving van de populatie  Analyse van de data

8 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Populatie - % mannen

9 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Populatie: aanvangsleeftijd  Meisjes zijn jonger dan jongens  Universiteit < AB-HS < PB-HS

10 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Populatie: onderwijsvorm SO  Universiteit: ca 90% ASO  AB-HS: ca 60% ASO, 6 à 11% KSO, 13 à 28% TSO  PB-HS: 25 à 40% ASO, 45 à 60% TSO, 5 à 7% BSO  Meisjes meer uit ASO (of KSO), jongens meer uit TSO

11 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Populatie: studierichting SO

12 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 % gediplomeerden

13 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 % gediplomeerden  Meisjes > jongens  Jonger > ouder  ASO > TSO, KSO > BSO  Grote verschillen tussen de studierichtingen

14 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Analyse  Methode: logistische regressie  De kans voorspellen dat een generatiestudent binnen de vijf jaar een bachelordiploma behaalt  Op basis van geslacht, aanvangsleeftijd en vooropleiding

15 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Analyse  Afzonderlijk voor AB-HS, PB-HS en universiteit  In eerste instantie zonder studierichting SO

16 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: AB-HS  21% van de variantie verklaard door:  Aanvangsleeftijd  Onderwijsvorm SO  Interactie onderwijsvorm SO en aanvangsleeftijd  Interactie onderwijsvorm SO en geslacht  Geslacht

17 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: AB-HS

18 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: PB-HS  19% van de variantie verklaard door:  Onderwijsvorm SO  Aanvangsleeftijd  Interactie tussen onderwijsvorm SO en geslacht  Geslacht  Interactie tussen onderwijsvorm SO en aanvangsleeftijd

19 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: PB-HS

20 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: universiteit  Enkel ASO en TSO  20% van de variantie verklaard door:  Aanvangsleeftijd  Onderwijsvorm SO  Geslacht  Interactie tussen onderwijsvorm SO en geslacht  Interactie tussen onderwijsvorm SO en aanvangsleeftijd

21 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: universiteit

22 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: universiteit  Voor selectie van studiegebieden en studierichtingen ASO  10 à 12% van de variantie wordt, afhankelijk van input, verklaard door:  Aanvangsleeftijd, geslacht, studiegebied  Studierichting, geslacht, studiegebied

23 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Resultaten: universiteit

24 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Conclusie  Belangrijke predictoren m.b.t. diplomakans: Onderwijsvorm SO Aanvangsleeftijd Interacties (Geslacht) Studierichting SO en studiegebied

25 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari 2011 Conclusies  Belangrijke info voor: Studiekeuzebegeleiders Beleid  Nood aan verder onderzoek: Validatie Opvolgen evolutie


Download ppt "Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari."

Verwante presentaties


Ads door Google