Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Driessen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
2
Invloed van etnische en sociale samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie op prestaties en leerwinst voor wiskunde in 1 ste leerjaar M. Vandecandelaere, G. Vanlaar, B. De Fraine, J. Van Damme, & J.P. Verhaeghe (2011) Centrum voor onderwijseffectiviteit en –evaluatie KULEUVEN
3
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
4
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 1.Algemene inleiding 2.Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie 3.Onderzoeksvragen 4.Steekproef 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
5
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Algemene Inleiding Eerder onderzoek toonde aan dat klassamenstelling en schoolpopulatie een effect heeft op leerlingresultaten, bovenop individuele achtergrondkenmerken van leerlingen Dit onderzoek Effect van samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie Op vlak van sociale en etnische achtergrond Data SiBO, 1 e leerjaar Wiskunde: aanvangsprestaties en leerwinst
6
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 1.Algemene inleiding 2.Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie 3.Onderzoeksvragen 4.Steekproef 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
7
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie Gebaseerd op onderzoek van Dronkers (2010) Grotere etnische diverstieit van scholen in secundair onderwijs belemmert onderwijsprestaties Gemiddeld opleidingsniveau van ouders van leerlingen op school is belangrijke predictor voor onderwijsprestaties Sociale samenstelling = gemiddelde SES Etnische samenstelling = % lln per thuistaal Sociale diversiteit = spreiding SES Etnische diversiteit = grote variëteit aan thuistalen
8
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 1.Algemene inleiding 2.Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie 3.Onderzoeksvragen 4.Steekproef 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
9
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvragen Is er samenhang tussen: sociale en etnische samenstelling en diversiteit van schoolbevolking wiskundeprestaties in begin van 1e leerjaar, en leerwinst gedurende 1e leerjaar (bovenop de samenhang met individuele achtergrondkenmerken)? Beïnvloedt een bepaalde etnische samenstelling van scholen wiskundeprestaties of leerwinst van leerlingen met dezelfde etnische achtergrond?
10
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 1.Algemene inleiding 2.Samenstelling en diversiteit van schoolpopulatie 3.Onderzoeksvragen 4.Steekproef 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
11
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steekproef Scholen: N = 165 Referentiesteekproef (118 scholen) Oversampling GOK-scholen (27 scholen) Oversampling Gentse scholen (20 scholen) oNiet: oversampling methodescholen Leerlingen: N = 5027 In 2003-2004 in 1 e leerjaar Minimum 5 lln per school Wiskundescore op zowel begin- als eindtoets
12
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
13
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 1.Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde 2.Instroomkenmerken 3.Groepscompositievariabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
14
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde Per leerling twee metingen: M0 (begin) en M1 (einde) Leerwinst = M1-M0
15
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 1.Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde 2.Instroomkenmerken 3.Groepscompositievariabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
16
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 1.Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde 2.Instroomkenmerken Geslacht Leeftijd Socio-economische status Thuistaal 3.Groepscompositievariabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
17
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instroomkenmerken Geslacht 49.7% meisjes 50.3% jongens Leeftijd Geboortemaand: januari = 0, februari = 1, …, december = 11
18
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instroomkenmerken: Leeftijd Geboortejaar: 1998 = 1, 1997 = 0, 1996 = -1, …
19
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instroomkenmerken: SES Continue variabele socio-economische status: geconstrueerd o.b.v.: Opleiding moeder Opleiding vader Beroep moeder Beroep vader Inkomsten gezin NGemiddeldeMinimumMaximumStandaarddeviatie 45420-2.2802.2520.918 Van 485 lln: SES onbekend
20
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instroomkenmerken: Thuistaal
21
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 1.Afhankelijke variabele: prestaties wiskunde 2.Instroomkenmerken 3.Groepscompositievariabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
22
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositievariabelen Sociale samenstelling: Per school werd gemiddelde SES berekend (o.b.v. SES- scores van lln met begin- en eindscore wiskunde). Sociale diversiteit: Standaarddeviatie van SES van lln per school oalle ll hebben dezelfde SES sociale diversiteit = 0. oHoe hoger sociale diversiteit, hoe meer uiteenlopend de SES van de lln op die school
23
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositievariabelen Etnische samenstelling: percentage lln van elke thuistaalcategorie in de school: % Nederlandstalig % West-Europees % Oost-Europees % Arabisch / Berber % Turks % Andere (strikt genomen werken we met proporties)
24
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositievariabelen Etnische diversiteit Herfindahl-index = 1 - [ (% Nederlands)² + (% West- Europees)² + (% Oost-Europees)² + (% Turks)² + (% Arabisch of Berbers)² + (% Andere)² ] Herfindahl-index = 0 Alle lln op school spreken dezelfde thuistaal Herfindahl-index = 1 Alle lln op school spreken een andere thuistaal
25
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositievariabelen NGemiddeldeMinimumMaximum Standaard- deviatie SES_ gemiddelde 165-0.02-1.501.290.54 SES_ diversiteit 1650.740.361.130.15 Herfindahl1650.3500.790.23 %NL1650.68010.30 %WEUR1650.1300.940.20 %OEUR1650.0200.250.04 %TUR1650.0700.930.14 %ARBER1650.0400.460.07 %ANDER1650.0200.450.05
26
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
27
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Methode Multiniveau-analyse Uitbreiding van meervoudige lineaire regressie Houdt rekening met hiërarchische structuur van onderwijs 3 niveaus: 1.Metingen 2.Leerlingen 3.Scholen
28
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
29
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit
30
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau Aanvangsniveau wiskunde 74% van verschillen situeren zich op leerlingniveau 26% ligt op schoolniveau Leerwinst wiskunde 80% van verschillen situeren zich op leerlingniveau 20% situeert zich op schoolniveau Negatieve covariantie tussen intercept en leerwinst Hoe hoger aanvangsscore, hoe minder leerwinst wordt geboekt, zowel op leerling- als schoolniveau.
31
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit
32
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Samenhang met geslacht
33
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Samenhang met leeftijd Geboortemaand Invloed op aanvangsscore oJanuarikinderen hebben hogere score dan decemberkinderen Invloed op leerwinst oDecemberkinderen boeken meer leerwinst dan januarikinderen Voorbeeld oGemiddelde niet-vertraagde januari leerling start met score van 58 en boekt 11 punten leerwinst. oGemiddelde niet-vertraagde december leerling start met score van 54 punten en boekt 12 punten leerwinst.
34
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Samenhang met thuistaal
35
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit
36
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociale diversiteit op school Geen significante voorspeller voor aanvangsscores, noch voor leerwinst Of school bevolkt wordt door leerlingen met dezelfde SES achtergrond, of met zeer uiteenlopende SES achtergrond, maakt geen verschil voor aanvangsscores, noch voor leerwinst.
37
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit
38
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Etnische diversiteit op school Significante samenhang met aanvangsscore Hoe meer verschillende talen er gesproken worden op school, hoe lager aanvangsscore wiskunde Geen significante samenhang met leerwinst
39
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit
40
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociale samenstelling op school Significante samenhang met aanvangsprestaties wiskunde Hoge gemiddelde SES op school heeft (bovenop effect van individuele SES-niveau) postief effect op aanvangsprestaties Niet significant voor leerwinst
41
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit
42
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Etnische samenstelling Hoe hoger % Nederlandstaligen Hoe hoger aanvangsprestaties Hoe kleiner leerwinst % andere West-Europese talen Negatieve samenhang met aanvangsprestaties Geen samenhang met leerwinst % Oost-Europese talen Geen significante samenhang; noch met aanvangsprestaties, noch met leerwinst
43
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Etnische samenstelling % Turkstaligen Negatieve samenhang met aanvangsprestaties Positieve samenhang met leerwinst % leerlingen die Arabisch / Berber spreken Negatieve samenhang met aanvangsprestaties Geen samenhang met leerwinst % andere talen Geen significante samenhang; noch met aanvangsprestaties, noch met leerwinst
44
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Clusteranalyse met drie categorieën scholen Hoge SES-school (W-Eur) Modale school (NL – gem. SES) Kansarme school (lage SES en etnisch divers) Kansarme scholen: lagere aanvangsscore maar meer leerwinst. Modale scholen: hogere aanvangsscore maar minder leerwinst
45
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 1.Variantieverdeling over leerling- en schoolniveau 2.Leerlingkenmerken als voorspeller 3.Sociale diversiteit op school als predictor 4.Etnische diversiteit op school als predictor 5.Sociale samenstelling op school als predictor 6.Etnische samenstelling op school als predictor 7.Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van de leerling 5.Besluit
46
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van leerling Beïnvloedt een bepaalde etnische samenstelling van scholen wiskundeprestaties of leerwinst van leerlingen met dezelfde etnische achtergrond? Aanvangsscore Turkstalig * %Turkstalige leerlingen: significant Vb: Alle leerlingen hebben lagere aanvangsscore naarmate er meer Turkstalige leerlingen op school zitten, maar voor Turkstaligen is deze samenhang minder negatief. Leerwinst Geen significante interactie-effecten Vb: Voor Turkse leerling maakt het geen verschil voor leerwinst of er veel of weinig Turkse leerlingen op school zitten (idem voor andere taalgroepen).
47
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van leerling 0% 20% 40% 60% 80% Significant interactie- effect
48
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag XXX Interacties tussen etnische schoolsamenstelling en thuistaal van leerling Ter vergelijking (Geen significant interactie-effect)
49
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit
50
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit 1.Significante groepscompositie-effecten 2.Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek 3.Beleidsimplicaties
51
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Significante groepscompositie-effecten Sociale diversiteit : geen significante effecten Etnische diversiteit : Significante samenhang met aanvangsscore Geen significante samenhang met leerwinst Sociale samenstelling: Significante samenhang met aanvangsscore Geen significante samenhang met leerwinst
52
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag XXX Significante groepscompositie-effecten Etnische samenstelling Hoog % Nederlandstaligen oPositieve samenhang met aanvangsscore oNegatieve samenhang met leerwinst Hoog % Anderstaligen oNegatieve samenhang met aanvangsscore oPositieve samenhang met leerwinst Interactie-effecten tussen etnische samenstelling en thuistaal: Turkstalig * %Turkstaligen significante samenhang met aanvangsscore
53
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag XXX Significante groepscompositie-effecten Etnisch (thuistaal)Sociaal (SES) BeginscoreLeerwinstBeginscoreLeerwinst Samen- stelling + % Nederl. — % anderst. — % Nederl. + % anderst. + 0 Diversiteit—000 — staat voor negatieve samenhang + staat voor positieve samenhang 0 staat voor geen significante samenhang
54
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit 1.Significante groepscompositie-effecten 2.Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek 3.Beleidsimplicaties
55
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek Groepscompositie-effecten bij aanvang 1 e leerjaar? Kleuteronderwijs? Selectie-effecten? Effecten na 1 e leerjaar? Effecten op andere variabelen dan wiskundeprestaties? Andere vakken? Niet-cognitieve variabelen? …
56
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek Gaat het om grote mate van diversiteit, of om groot percentage anderstaligen? Verder onderzoek: bijv. Turken in scholen met veel Turken vergelijken met Turken in smeltkroesscholen Welke factoren bepalen dat sommige ‘kansarme’ en ‘kansrijke’ scholen veel leerwinst boeken, en andere weinig leerwinst boeken? Onderzoek naar succescomponenten
57
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Inhoud 1.Inleiding 2.Omschrijving van variabelen 3.Methode 4.Resultaten 5.Besluit 1.Significante groepscompositie-effecten 2.Beperkingen en suggesties vervolgonderzoek 3.Beleidsimplicaties
58
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beleidsimplicaties Opmerking vooraf Verregaande conclusies zijn voorbarig gezien beperkingen onderzoek Grote mate van etnische diversiteit: als risicofactor beschouwen “Smeltkroesscholen” verdienen extra ondersteuning en middelen om achterstand waarmee ze starten, te kunnen inhalen Etnische samenstelling: Extra monitoring en middelen voor scholen met veel anderstaligen (vnl. Turkstaligen)
59
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag XXX Beleidsimplicaties Sociale samenstelling: Extra middelen voor scholen met lage gemiddelde SES Leerwinst is grootst in scholen met zwakste publiek – Hoe slagen deze scholen hierin? Nog te onderzoeken! – Indicatie voor geslaagd GOK-beleid ? Maar: GOK-beleid kijkt naar leerlingkenmerken, niet naar groepscompositie – Ons onderzoek suggereert dat er onderscheid is tussen: scholen met veel diversiteit scholen met veel anderstaligen maar weinig diversiteit
60
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vragen / opmerkingen Vragen? Bedankt voor uw aandacht! Opmerkingen en suggesties naar: gudrun.vanlaar@ped.kuleuven.be machteld.vandecandelaere@ped.kuleuven.be bieke.defraine@ped.kuleuven.be jan.vandamme@ped.kuleuven.be gudrun.vanlaar@ped.kuleuven.be machteld.vandecandelaere@ped.kuleuven.be bieke.defraine@ped.kuleuven.be jan.vandamme@ped.kuleuven.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.