De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort."— Transcript van de presentatie:

1 Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort

2 Waarom is de Ad van belang? -Verbetering aansluiting onderwijs – arbeidsmarktrelevantie -Niveau 5 tussen 4 en 6 -Betere inzetbaarheid werknemers -Meer hoger opgeleiden en hogere economische groei

3 Visie kenniscentra -Arbeidsmarkt is leidend -Inzetten op duaal/deeltijd -Samenwerking is cruciaal

4 Strategische agenda ‘mbo’ “Werken aan vakmanschap” Strategische agenda beroepsonderwijs en volwasseneneducatie 2008-2011 (27 maart 2008)

5 “Werken aan vakmanschap” Betere aansluiting in de beroepskolom 1.Experimenten leerweg vmbo-mbo2 2.Verkenning effectieve leerweg mbo-hbo 3.Experimenten Associate degree -Op locatie mbo -59 studiepunten 4.Meer loopbaanoriëntatie en begeleiding 5.Mogelijkheden opleidingsdomeinen onderzoeken

6 Kenniscentra en de Ad -Diverse kenniscentra al betrokken bij lopende pilots -Ook in andere sectoren is belangstelling -Mogelijke bijdragen

7 Waaraan werken kenniscentra? -Gekwalificeerde instroom in het sectorale bedrijfsleven -Stimuleren scholingsbeleid bij leerbedrijven -Opscholing van zittend personeel -Leggen brug tussen twee werelden

8 Kenniscentra: (1) doen onderzoek naar arbeidsmarktrelevantie -Arbeidsmarktrelevantie is een zaak voor het bedrijfsleven -Vergroting van de bekendheid van de Ad bij bedrijfstakken -Kenniscentra doen sectoraal arbeidsmarktonderzoek

9 Kenniscentra: (2) schrijven op wat een ervaren en een beginnend beroepsbeoefenaar moet kennen en kunnen. Ook voor de Ad. -Vertaling van werk naar beroepsbeschrijvingen -Ontwikkelen van kwalificatieprofielen -Openbare expertise

10 Kenniscentra: (3) brengen partijen bij elkaar om nieuwe Ad-initiatieven te nemen Kenniscentra als netwerkorganisaties

11 Kenniscentra: (4) informeren bedrijven over de mogelijkheden van de Ad -De Ad richt zich op werkenden -Het dagelijks bezoeken van honderden bedrijven

12 Kenniscentra: (5) dragen bij aan de ontwikkeling van duale varianten van de Ad -Opscholing zittend personeel -Gebruiken EVC-procedures voor Ad

13 Conclusie: Vooruit met de Ad De kenniscentra doen mee!


Download ppt "Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort."

Verwante presentaties


Ads door Google