Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAntoon Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Mentoren- en Alumnidag IN DE VOETSPOREN VAN DA VINCI 19 mei 2009 Voorstelling van lesmateriaal dat het creatief denken in de klas stimuleert Bachelor Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
2
Stagenieuwtjes Inleiding op het thema ‘In de VOETsporen van Da Vinci’ Materialenbeurs 17u30u – 18u30 Mediterraan buffet PROGRAMMA
3
VISIE OVER ‘GOED’ LERAARSCHAP De dimensies die wij belangrijk vinden in 'goed' leraarschap zijn de volgende : de leraar die zorgt voor doeltreffend leren’ ‘de leraar die leerlingen begeleidt in hun persoonlijke ontwikkeling’ ‘de leraar die door samenwerking meewerkt aan kwaliteitsbevordering van onderwijs’
5
PRAKTIJKCOMPONENT Vorig academiejaar: ‘Samen in beweging’ Groeilijn beroepshoudingen Nieuw curriculum: eerste, tweede en derde jaar -Toelichting LO -Toelichting Algemene vakken Academische kalender 2009-2010 Veel gestelde vragen Voorstelling van lesmateriaal dat het creatief denken in de klas stimuleert
6
WAAROM??? ‘IN DE VOETSPOREN VAN DA VINCI’ www.youtube.comwww.youtube.com ‘Shift happens 2009’ http://www.youtube.com/watch?v=4Q75KhAeqJg
7
Zich spiegelen aan ‘Leonardo Da Vinci’… Duurzaamheid integreren in de job van ‘leraar-zijn’ ‘Curiosita’ als motor van creatief denken
8
Creatiefdenken Creatief denken … een vaardigheid om te leren omgaan met de snel veranderende wereld … patroondoorbrekend denken … aanzet tot verandering … een intellectuele uitdaging voor onze hersenen
9
Creatief denken … ondersteunt de ‘eigen-zinnige’ identiteitsontwikkeling van ‘adolescenten’ … zich op een kritisch-creatieve wijze verbinden met anderen en de wereld … als groepsgebeuren
10
Creatief denken Als motor voor duurzame ontwikkeling … voor onszelf als persoon, … onze omgang met anderen, … onze job als leraar
11
Creatief denken creatief denken als noodzaak voor innovatie Problee m Kritisch denken Creatief denken Innovatie
12
7 Da Vinciaanse principes CURIOSITA Verder kijken dan het tradionele ‘Kijk over het muurtje’ ‘Wees nieuw’ ‘Altijd op zoek’
13
7 Da Vinciaanse principes DIMONSTRAZIONE ‘Stelen door te observeren’ ‘Imiteren is plagiëren’ ‘Samen sterk’
14
7 Da Vinciaanse principes SENSAZIONE ‘Voel, zie, hoor, ruik,smaak. Leef!’ ‘Volg je gevoel’ ‘Je hebt er 5. Gebruik er 6’
15
7 Da Vinciaanse principes SFUMATO ‘Open je wereld’ ‘Herken verschil’ ‘Denk in kleur’
16
7 Da Vinciaanse principes ARTE-SCIENZA ‘Blijf jong, wees speels!’ ‘Bespeel de wetenschap’ ‘Ge kunt de KUNST!’
17
7 Da Vinciaanse principes CORPORALITA ‘Hou de dynamiek erin!’ Gebruik je lichaam Beweeg je leerhouding
18
7 Da Vinciaanse principes CONNESSIONE Maak de KLIK Verbind Verbanden Zoek Yin, vind Yang
19
Lesmateriaal dat het creatief denken stimuleert Realiseren van … … vakgebonden eindtermen … vakoverschrijdende eindtermen … EDO-doelen (EDO= educatie voor duurzame ontwikkeling) Stimuleren van … … Lateraal denken, actief leren, interactie, zelfstandigheidsbevorderend leren
20
Contactpersonen Campus Nieuwland Nieuwland 198 1000 BRUSSEL Tel: 02-512 32 59 Fax: 02-512 80 14 Opleidingscoördinator BaSO Agnes Ravyts agnes.ravyts@hubrussel.be Tel: 02-608 49 36 Stagecoördinator BaSO Katrin De Bisschop katrin.debisschop@hubrussel.be Tel: 02-608 49 35 Campus Parnas Stationsstraat 301 1700 DILBEEK Tel: 02-466 51 51 Fax: 02-466 24 75 Opleidingscoördinator BaSO-LO Bart De Nul bart.denul@hubrussel.be Tel: 02-609 82 03 Stagecoördinator BaSO-LO Anne Dejonghe anne.dejonghe@hubrussel.be Tel: 02-609 37 83
21
We danken u oprecht voor uw aanwezigheid. We hopen dat we samen de geest van het creatief denken de geest van het creatief denken verder kunnen zetten!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.