Download de presentatie
GepubliceerdBert Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
2
3 trainingen Dag 1: Schoolkwaliteit en leeropbrengsten
Dag 2: Van leeropbrengsten naar de verbeteractie Dag 3: Meten en verbeteren van elementen uit het onderwijsleerproces (OLP) 2
3
Leeropbrengsten worden (mede)bepaald door:
- instructiekwaliteit leerkracht - voldoende effectieve leertijd - juist gebruik van effectieve lesmethodes - gebruik van leerlingvolgsysteem - tijdig signaleren van potentiële uitvallers - effectieve maatregelen gericht op uitvallers - sterk, inhoudelijk leiderschap - schoolklimaat waarin leren belangrijk is - concrete, toetsbare leerdoelen in gedragstermen 3
4
Vragen rond passend onderwijs
1. Hoe organiseren we gedifferentieerd onderwijs, dat: - recht doet aan individuele verschillen; - uitvoerbaar is? 2. Hoe sturen we op leeropbrengsten binnen het kwaliteitsbeleid? (zie onderwijsverslag ) 3. Hoe versterken we de samenwerking tussen scholen en tussen scholen en jeugdzorg?
5
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep Onderwijsarrangementen
6
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep
7
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep
intensiveren door "stapelen"
8
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep
intensiveren door "stapelen" intensiveren en reduceren
9
Stel (per leergebied) standaarden vast
10
Twee vragen Hoe komen we aan leerstandaarden?
11
Hoe komen we aan leerstandaarden?
Onderwijsraad (1999): - voldoende standaard: wat moet 75% van de leerlingen kunnen? - minimum standaard: wat moeten ze minimaal kunnen (90%) Onderwijsraad (2007): - minimum standaard : haalt 90 % - voldoende standaard : haalt 75 % - gevorderde standaard : haalt 25 % - excellente standaard : haalt % Expertgroep doorlopende leerlijnen (2008): - referentieniveau fundamentele kwaliteit: haalt 75% - referentieniveau streefkwaliteit: haalt 50%
13
Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg
13
14
Cyclus: zorg op leerlingniveau
14
15
15
16
16
17
Zorg op leerlingniveau
17
18
Cyclus: van leerlingzorg naar kwaliteitszorg
18
19
19
20
20
21
Optimaliseer kwaliteitszorg op bovenschools niveau
23
Beoordeel de resultaten van het beleid
3 beleidscycli worden regelmatig doorlopen
24
Vragen rondom onderwijskwaliteit
Met het onderwijscontinuüm creëren we: Gedifferentieerd onderwijs dat recht doet aan verschillen door onderwijsarrangementen passen te maken en op elkaar aan te laten sluiten Mogelijkheden om te sturen op leeropbrengsten - leeropbrengsten sturend voor beleid - en opbrengsten bestuurbaar Samenwerking tussen scholen door een eenduidig begrippenkader - werken met leerlijnen - werken met leerstandaarden
25
Van landelijke norm naar schoolstandaard
25
26
Uitstroomperspectieven
26
27
Stellen van standaarden
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep Stellen van standaarden Mondelinge taal Groep A B C D E F VSO1 VSO2 VSO3 VS04 4-5 5-6 7-8 9-10 10-11 11-12 13-14 15-16 17-18 19-20 Gevorderd 2 3 5 6 7 9 10 11 12 Basis 1 4 8 Intensief
28
Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% 13%
Cito-norm Resultaat Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% 13% Voldoende standaard (B-C) 50% 15% Minimum standaard (D) 33-42 30% < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% 37% 28
29
29
30
Impliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1
Cito-norm Impliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% ≥ 67 Voldoende standaard (B-C) ≥ 43 50% ≥ 37 ≥ 41 Minimum standaard (D) ≥ 33 15% ≥ 30 < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% ≤ 30 30
31
31
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.