Download de presentatie
GepubliceerdJulia Beckers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
Ir Karin Idema, Stichting Hoofd Hart en Vaten Consulent Nederlandse CVA-verenigimg “Samen Verder”
3
Patiëntenparticipatie
Het actief betrekken van het patiëntenperspectief bij het verbeteren van zorg. Dit kan zowel individueel als op (zorg)procesniveau als op organisatieniveau zijn.
4
Waarom patiëntenparticipatie ?
Ervaringsdeskundigheid kan nieuwe informatie opleveren Patiënt/partner weet als geen ander knelpunten in de zorg Op effectieve manier betrekken patiënten levert nieuwe inzichten op ten behoeve van verbetering in de zorg
5
Hoe patiënten betrekken?
Verschillende methoden van participatie Toolbox: helpt keuze te maken tussen de verschillende methoden* In welke mate & welke rol: participatieladder * Toolbox patiëntenparticipatie in ketenzorg, feb. 2007 Download:
6
Participatieladder
7
Keuze instrument Afhankelijk van doel, participatieniveau, fase verbeterproject, beschikbare tijd, financiën: Voor je kiest: checklist & beslisschema toolbox Patiëntenparticipatie: continu proces!
8
Focusgroep Panel van 6-10 patiënten met ervaring over (sub)thema
Gestructureerde discussie olv 1-2 onafhankelijke gespreksleiders Sessie van ca. 2 uur; 3-5 maal georganiseerd Ervaringen: Maastricht
9
Ronde tafelgesprek Jaardoel: verbeteren van de beeldvorming over de revalidatieafdeling in de verpleeghuizen Ronde tafelgesprekken CVA-patienten en naasten (opgenomen in verpleeghuis) Gesprekken gebruikt als input voor verbeteracties beeldvorming Ervaring: Vitalisgroep, Eindhoven
10
Patiëntenpanel Zwolle
Patiënttevredenheidsonderzoeken: 2005: patiënten panel 2006: patiënten panel en vragenlijst Rapport: CVA keten opnieuw door patiënten bekeken Ervaring: Stroke Service Zwolle
11
De wandeling Informatieuitwisseling tijdens wandeling in tweetallen (mantelzorger + verpleegkundige stroke unit) Vooraf en na afloop begeleiding van de 2 groepen (mantelzorgers, verpleegkundigen); daarna centrale terugkoppeling Ervaring: St. Elisabeth ziekenhuis, Tilburg
12
Spiegelbijeenkomst Doel: feedback en informatie krijgen over ervaren zorg in directe confrontatie met zorgverleners Groepsgesprek olv onafhankelijke gespreksleider 8-12 patiënten delen ervaringen in kring met lotgenoten Betrokken zorgverleners (multidisciplinair) mogen enkel luisteren Naderhand: mogelijkheid vragen stellen en napraten Ervaring: CVA keten NW Veluwe (draaiboek Spiegelbijeenkomst te downloaden: kennisnetwerkcva.nl)
13
Do’s & Don’ts patiëntenparticipatie
… DON’T …
14
Ingebrachte punten nav Do – Don’t discussie
Hiaten verwachtingen zorgverleners – patiënten Acute fase voor veel CVA-patiënten black box: betrek mantelzorgers Patiëntenparticipatie = kwalitatief. 100% representativiteit deelnemers daarom niet noodzakelijk Zorg voor draagkracht Raad van Bestuur
15
Ingebrachte punten nav Do – Don’t discussie II
Probleem is vinden van geschikte “participatie-patiënten”: via patientenvereniging of door bijv. bij ontslag lijstje aan te leggen van mogelijk hiervoor geschikte patiënten Laat CVA-patiënt andere patiënten motiveren om deel te nemen aan participatie Koppel participatie met iets leuks, bijv. borrel
16
Discussiepunten Probleem: CVA…
Patiëntenparticipatie: kan dit ketenbreed? Acute vs chronische fase Selectie patiënten/mantelzorgers
17
Helsingborg declaration
Last van beroerte zal afnemen als leken en professionals samenwerken om de zorg voor CVA-patiënten te verbeteren Lokale samenwerkingsverbanden van CVA- patiënten en hun zorgverleners moeten worden aangemoedigd
18
Er is meer: patiëntenervaringen
CQ-index = Consumer Quality Index: gestandaardiseerde systematiek voor het meten, analyseren en rapporteren van klantervaringen in de zorg CQ-index beroerte moet nog ontwikkeld worden i.s.m.
19
Meer informatie www.cbo.nl www.snellerbeter.nl www.patientervaring.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.