Download de presentatie
GepubliceerdIrma Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Adviesgesprekken Hanny van Heusden Marcel Doornbosch 2010
2
Programma Dag 1: Kennismaking en inleiding Valkuilen Inleving Motivatie Taal En 2: Huiswerk Weerstand Casuïstiek
3
Contemplatie Valkuilen, problemen en dillema’s Met betrekking tot informatie Emotie Positie taal
4
Motiveren mo·ti·ve·ren -veerde, h gemotiveerd 1 met redenen omkleden 2 bemoedigen, energie geven: zijn medewerkers ~ bekeren e-motie(f) types: bezoekers, klagers en klanten (OT: de Shazer)
5
Voorwaarden tot gedragsverandering
Kennis van het probleem Last van het probleem Gevoel van eigenwaarde Gevoel van competentie
6
Stadia van motivatie Voorbeschouwing Overpeinzing Besluit
Actieve verandering Bestendiging/terugval
7
[pi pi
8
motiveringstechnieken
Actief luisteren: reflecteren, empathie, samenvatten, structureren Selectief luisteren Bekrachtigen van tekenen van lijdensdruk, bewustzijn van probleem, gevoel van eigenwaarde, competentie Positief labelen van klachten/problemen
9
motiveringstechnieken
(vervolg) Positief benoemen van intenties van gedrag Meebewegen met de weerstand; ‘judo’. Onderbieden, provoceren Keuzes laten Informatie geven, feedback
10
Weerstand Herkennen Hanteren Inhoud Doel relatie mededeling
Een verdedigingsmechanisme Als ziektewinst Herkennen Hanteren Inhoud Doel relatie mededeling Start behandeling advies
11
Positie t.o.v. ouders Ouders als deskundigen
Hun theorie over de problemen Vermogen zich te verplaatsen in hun kind ‘naast de ouders’.
12
Informatie overdracht
13
Valkuilen Ouders hulpeloos, th alwetend Therapeut boos tegenoverdracht
14
Weerstand Is een signaal
15
Gesprekstechnieken Doel, kader, positie Regie: structuur/leiding Bv vertraging, overgang
16
Slecht nieuws
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.