De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatie bij psychotherapie online

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatie bij psychotherapie online"— Transcript van de presentatie:

1 Innovatie bij psychotherapie online

2 De afstudeeropdracht Artikel in de Volkskrant over psychotherapie online Oriëntatieproces, wat is psychotherapie online? Psycholoog Bernard Maarsingh Relatief nieuw vakgebied

3 De hoofdvraag “Hoe zijn multimediale technieken meer succesvol toe te passen bij psychotherapeutische behandelingen online Van meer „succesvol‟ is sprake als het gebruik en/of kwaliteit van de psychotherapeutische behandeling online toeneemt.”

4 Deelvragen Welke vormen van psychologische aandoeningen zijn er?
Welke vormen van psychotherapie zijn er? Welke vormen van psychotherapie zijn geschikt voor behandeling online? Welke factoren bepalen mede de mate van gebruik van psychotherapie? Welke factoren bepalen de kwaliteit van psychotherapie? Wat versta ik onder multimediale technieken en welke vormen zijn te onderscheiden Welke multimediale technieken kunnen bij welke vormen van psychotherapie online worden toegepast om gebruik en kwaliteit te verhogen. Welk multimediaal productconcept zou op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen ontwikkeld kunnen worden?

5 De eindproducten Onderzoeksverslag, de conclusies hierin geven antwoord op de hoofd- en deelvragen Productconcept, omschrijving voor het herontwikkelen van een bestaande examenvrees behandeling online.

6 Analyse- en onderzoeksmethode
Functionele analyse, waaraan moet een psychotherapeutische behandeling online voldoen? Deskresearch Diepte interview psycholoog Bernard Maarsingh

7 Conclusies onderzoeksverslag
“Vergroten van het gebruik van een psychotherapeutische behandeling.” Er is te weinig marketing richting de doelgroep. Rechtstreeks i.p.v. via een verwijzing door bv een dokter Gebruik kanalen die door de doelgroep gebruikt Richt je marketing ook op een bemiddelende doelgroep als die er is Niet alleen bewustwording maar communiceer ook andere informatie die van belang is voor je doelgroep

8 Conclusies onderzoeksverslag
“Verhogen kwaliteit van psychotherapeutische behandeling online.” Gebruik de mogelijkheden die het internet te bieden heeft. Maak de behandeling online interessant. De stap om te stoppen met een behandeling online is klein. Stel de inhoud van je behandeling af op je doelgroep. Begrijpt de doelgroep de teksten, sluit het aan op hun leefwereld? Maak de behandeling inzichtelijk. Weet de cliënt hoeveel tijd hij nodig heeft voor de behandeling? Weet de cliënt wat er met zijn persoonsgegevens wordt gedaan?

9 Productconcept Bestaande examenvrees behandeling van selfsessions.nl herontwikkelen n.a.v. de conclusies uit mijn onderzoeksverslag Een document waarin ik heb omschreven hoe de nieuwe examenvrees behandeling er uit komt te zien en het benodigde onderzoek om deze onderdelen te verantwoorden. Voornamelijk tekstueel omschreven met enkele visualisaties als ondersteuning

10 Proces en bevindingen Doelen van het product definiëren.
Doelgroep(en) vaststellen. Scholieren (12-18 jaar). Analyse bestaande examenvrees behandelingen, structuur en inhoud. Inventarisatie van technische mogelijkheden en beperkingen Chatten Social netwerk sites Forum Zelftests (interactieve) afbeeldingen Smartphones

11 Sitemap examenvrees behandeling online

12 Wireframe’s en beschrijvingen
Voor elke pagina in de sitemap staat een wireframe in het productconcept document. Onder de wireframe staat een tekstuele omschrijving van de verschillende onderdelen die op deze pagina staan. Om een beter beeld te schetsen van enkele onderdelen heb ik hiervan mockups/schetsen gemaakt.

13 Voorbeeld hoofdpagina en introtekst

14 Voorbeeld interactieve afbeeldingen
Oude behandeling, informatie over wat examenvrees precies is. “Iedereen die een examen moet doen zal zich min of meer gespannen voelen en zal wel eens wat piekeren over dit examen. Maar als dit heel sterk is, dan kan er sprake zijn van examenvrees. Lichamelijke spanning, zo blijkt uit onderzoek, heeft weinig invloed op presteren, maar gepieker kan dat wel hebben. Examenvrees hangt samen met gedachten en denkpatronen die een angstig gevoel veroorzaken.  Dit gepieker gaat meestal over 1 van de volgende 3 zaken: 1. over het examen (’zeer moeilijk’, ’zeer veel’, ’veel te weinig tijd’)  2. over jezelf (’ik kan het niet’, ’ik raak geblokkeerd’, ’ik vergeet het allemaal’)  3. over de gevolgen van zakken (’het hele jaar mislukt’, ’m’n studie gaat eraan’, ’m’n ouders worden boos’). ”

15 Voorbeeld interactieve afbeeldingen
Herontwikkelde behandeling, interactieve afbeelding die informatie geeft over examenvrees. Een client gaat met zijn muis over verschillende ‘hotspots’ in de afbeelding en dan verschijnt er informatie

16 Inhoud op de doelgroep afstemmen
Voorbeeld uit de huidige behandeling: “Deze gedachten en denkpatronen beïnvloeden de drie fasen van examen doen, namelijk de voorbereiding op het examen, het examen zelf en de evaluatie na afloop. Vooral de laatste fase wordt vaak vergeten, maar is wel deglijk van belang omdat juist deze fase bepaald hoe je in de toekomst tegen jezelf en je examenvrees aankijkt. In iedere fase kunnen er specifieke problemen optreden.” Tekst met dezelfde informatie maar nu toegankelijker voor de doelgroep: “Als jij je constant zorgen maakt over het examen dan is het moeilijker om je te concentreren op het leren of het maken van een examen. En als één examen niet goed gaat ga je je waarschijnlijk nog meer zorgen maken over het volgende examen.”


Download ppt "Innovatie bij psychotherapie online"

Verwante presentaties


Ads door Google