Download de presentatie
1
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
4 april 2008 monica wijers kernteam raamwerk rekenen/wiskunde
2
Rekenen/wiskunde in beroepen ?!
Roept u maar! in uw eigen beroep…….. in het beroep administrateur all round metselaar agrarisch ondernemer apothekersassistent autotechnicus video fotograaf agrarisch ondernemer
3
Rekenen/wiskunde overzicht
Tijd plannen, bijhouden Rekenen met procenten Meten en wegen Productinformatie lezen en gebruiken Mengen, verdunnen, Tekening lezen Hoeveelheden berekenen …
4
Waar staat dat dan? KSE/KSB? Kwalificatiedossiers?
5
Apothekersassistente
6
dossier 2007/2008
11
Wat valt op? Grote verschillen tussen dossiers
Rekenen/wiskunde vaak impliciet Zorgen: Bij ‘exacte/technische’ opleidingen: rekenen/ wiskunde verdwijnt Bij ‘zorg’ en ‘sociale’ opleidingen: rekenen/wiskunde is verzwaring (blokkade) Media en politiek: ze kunnen niet meer rekenen
12
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
12
13
Raamwerk rekenen/wiskunde
Om rekenen/wiskunde zichtbaar te maken Om communicatie te vergemakkelijken (het is niet altijd makkelijk: ‘in een beroepsopleiding praten over theorie’) Het gaat om het gebruiken en toepassen van rekenen/wiskunde
14
Versie 0.9
15
15
16
Opdrachtgever GPM 16
17
voorbeeld: rij X2 17
18
voorbeeld: kolom
19
vulling cellen Globaal niveau: ‘een zin’
Detailleren volgens vast format Detaillering is voorbeeldmatig, geen afstreeplijst Vaardigheid één zin Deelvaardigheden verschillende zinnen Voorbeelden/Situaties voorbeelden Achterliggende wiskunde wiskunde erachter 19
20
20
23
Rekenen/wiskunde in llb
24
Beheersingsniveaus voor burgerschap - voorstel
25
‘Burgerschapsniveau’ rekenen/wiskunde
Kan hoger of lager zijn dan niveau in dossier Aan werken in kerntaken burgerschap Kale vaardigheden of toegepast? (Centrale) examinering of toetsing? Onderwijs én examinering: het document Leren, Loopbaan en Burgerschap maakt deel uit van het onderwijs én de examinering. In dit opzicht wijkt de status van het document dus niet af van die van Leren en Burgerschap, verbonden aan de eerste generatie kwalificatieprofielen met het oude format.
26
Expertgroep doorlopende leerlijnen taal en rekenen
Verwijst naar raamwerk Burgerschapsniveau afgestemd 2F Onderhoudsverplichting (rekenen op vmbo verplicht) Genuanceerd wb niveaus rekenen/wiskunde mbo
27
Centrale examinering taal en rekenen ?
28
Rekenen/wiskunde in de kwalificatiedossiers
29
Beheersingsniveaus voor beroepskwalificaties
30
Niveaus vaststellen Hoe stel ik het rekenwiskunde profiel (niveau) vast? Noteer zo concreet mogelijk welke reken/wiskundige kennis en vaardigheden in welke (beroeps)taak nodig zijn. Match dit met kolom en rij uit raamwerk, gebruik mn de subvaardigheden en de voorbeelden – let op buren (verticaal) ! Andersom kan ook: blader door raamwerk, herken vb en pas toe Taak van KBB & Colo
31
Middenkader Bouw en Infra
32
De middenkaderfunctionaris bouw/ middenkaderfunctionaris infra/
middenkaderfunctionaris landmeetkunde stelt de hoeveelheden vast die nodig zijn om het product te realiseren. Hij rubriceert de hoeveelheden in aantallen en eenheden met waar nodig specificatie. De middenkaderfunctionaris bouw/ middenkaderfunctionaris infra maakt een koppeling van besteksposten of activiteiten met uren, middelen en materieel. ________________________________________________________________ Bouwtijd en planning Kostenramingen Uittrekken van hoeveelheden Relatie tijd en geld en kwaliteit Verrekenbare hoeveelheden CAD 2D en 3D tekenen Perspectieftekenen Projectietekenen Statica, bouwfysica Berekeningen, software en tabellen
33
Hoe verder met het raamwerk rekenen/wiskunde?
34
Implementatie raamwerk (1)
Samen met ROC’s en Kenniscentra
35
Implementatie raamwerk (2)
Samen met opleidingen Uitwerken beheersingsniveaus Reken/wiskundebeleid Inrichting onderwijs Rol docenten Toetsing Intake Onderwijsmateriaal ..... Leerlijnen Relatie met LLB ....
36
Implementatiescenario’s
Beoogde resultaten Reken Handreikingen Implementatiescenario’s Versie 1.0
37
Implementatiescenario’s
Aanpak Reken Handreikingen Implementatiescenario’s Validatie Versie 1.0 Pilots Resultaten
38
Veelgestelde vragen
39
Integratie vs apart vak
Integratie kan, mits …… Rekenen/wiskunde zichtbaar gemaakt Heldere standaarden en ‘op niveau’ aanwezig Beoordeelbaar (stelt ook eisen aan beoordelaars) Soms (ook) nodig: Basiskennis en vaardigheden ‘ophalen’ Ondersteunend traject (individueel?) Doorstroomtraject Is in eerste instantie zaak van opleiding
40
Docenten rekenen/wiskunde
Zijn er docenten rekenen/wiskunde nodig? Afhankelijk van onderwijsmodel Als experts binnen opleidingsteam Als beoordelaars van rekenen/wiskunde in beroepstaken Als ontwerpers van rekenen/wiskunde in beroepstaken …..
41
Les- en toetsmateriaal
Is er (nieuw) materiaal nodig? Hangt af van huidige situatie op opleiding 24 cellen = 24 modulen lijkt niet passend Onderhoud kan (deels) via gebruiken Opfrissen en remediëren Doorstroommodules Goede voorbeelden van geïntegreerde beroeps- en burgerschapstaken wenselijk …….
42
Burgerschap en beroep Wat als het ene niveau hoger uitkomt dan het andere? Hoogste telt, maar……. Soms toch van iets beide nodig Kan het geïntegreerd? Ja, in beroepstaken, mits zichtbaar gemaakt Ja, in burgerschapstaken bijv. ‘gezonde burger’
43
slot raamwerk staat online, interactief en pdf (download)
contactgegevens:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.