De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 3 De zelfbewuste manager

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 3 De zelfbewuste manager"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 3 De zelfbewuste manager
Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

2 Copyright © 2010 Pearson Education
Leerdoelen Jezelf beter begrijpen Weten hoe je continu over jezelf leert Bestaande vaardigheden verbeteren en nieuwe ontwikkelen Copyright © 2010 Pearson Education

3 Copyright © 2010 Pearson Education
Leerdoelen De overige hoofdstukken in dit boek gebruiken om je management-vaardigheden te verbeteren Je managementloopbaan zelf sturen Copyright © 2010 Pearson Education

4 Copyright © 2010 Pearson Education
Succes in de kennis-economie is er voor hen die zichzelf kennen – hun sterke kanten, hun waarden en hoe ze het beste presteren.. -Peter Drucker Copyright © 2010 Pearson Education

5 Waarom zou je je zelfbewustzijn vergroten?
Inzicht verwerven in je bestaande geschiktheid om te managen Je vaardigheden vergroten door voortdurend aan zelfbeoordeling te doen Leren hoe je je managementloopbaan zelf kunt sturen Copyright © 2010 Pearson Education

6 Hoe kun je je zelfbewustzijn vergroten?
Gegevens over jezelf verzamelen Leren van ervaring De eenzaamheid opzoeken om na te denken Vragenlijsten om jezelf te beoordelen Copyright © 2010 Pearson Education

7 Hoe kun je je zelfbewustzijn vergroten?
Leren van ervaring: Ervaring en doelen op elkaar afstemmen Een logboek bijhouden De eenzaamheid opzoeken om na te denken Copyright © 2010 Pearson Education

8 Zelfbeoordelingstechnieken die je zelf kunt toepassen
Zelfgeschreven interviews, gebeurtenissen in je leven, autobiografisch verhaal Opgeschreven dagdromen Opgeschreven in memoriams of toespraken bij pensionering Een rangorde maken van belangrijke waarden qua werk Balans van sterke en zwakke kanten Weergave van de levenstijl Copyright © 2010 Pearson Education

9 Voorbeeld van logboek-aantekeningen
Ik ben dit weekend wezen skiën en zag daar het perfecte voorbeeld van een leider die haar leiderschapsstijl aanpast aan haar volgelingen en de situatie. Terwijl ik mijn ski’s aantrok zag ik een skilerares die kleine kinderen leerde skiën. Ze deed dit aan de hand van een spelletje. De kinderen vonden het erg leuk en leken het heel goed te doen. Toen ik later die dag naar de skihut ging voor de lunch, gaf ze les aan volwassenen en deed ze meer voor dan dat ze praatte. Maar als ze praatte, zorgde ze er steeds voor dat ze hen aanmoedigde, zodat ze zich niet geïntimideerd voelden als een kind voorbijgleed. Ze zei dan bijvoorbeeld tegen de volwassenen dat het makkelijker is voor kinderen of dat kleinere ski’s makkelijker zijn. Ze liet de kinderen lachen en leren en maakte de volwassenen minder zelfbewust om hen ook te helpen leren… Copyright © 2010 Pearson Education

10 Hoe kun je je zelfbewustzijn vergroten?
Zelfbeoordelingstechnieken Zelfbeoordeling 1: Is management iets voor jou? Zelfbeoordeling 2: Wat is je emotionele intelligentie in je studie/groepswerk? Zelfbeoordeling 3: Beoordeling van je cognitieve stijl Zelfbeoordeling 4: Vragenlijst over vooronderstellingen over leiderschap Copyright © 2010 Pearson Education

11 Zelfbeoordeling 1: Is management iets voor jou?
M = daar lijk ik het meest op E = daar lijk ik enigszins op WN = weet niet NE = daar lijk ik niet erg op HN = daar lijk ik helemaal niet op  1.    Ik kan anderen zover krijgen dat ze doen wat ik wil. M E WN NE HN 2. Ik evalueer vaak hoe ik op mijn werk functioneer. 3. Ik raak liever niet betrokken bij politieke spelletjes in de organisatie. 4. Ik houd van de vrijheid die niet erg strak omlijnde doelen me geven. Copyright © 2010 Pearson Education

12 Copyright © 2010 Pearson Education
Zelfbeoordeling 2: Wat is je emotionele intelligentie in je studie/groepswerk? zeer geringe vaardigheid redelijke vaardigheid zeer grote vaardigheid _____ 1. Verschillende interne fysiologische signalen met verschillende emoties in verband brengen. _____ 2. Ontspannen als ik onder druk sta in situaties. _____ 3. Je kunnen ‘opladen’ voor een taak. _____ 4. Weten welke impact je gedrag op anderen heeft. _____ 5. Een succesvolle oplossing van een conflict met anderen in gang zetten. Copyright © 2010 Pearson Education

13 Copyright © 2010 Pearson Education
Vijf componenten van emotionele Intelligentie Zelfbewustzijn Met emoties omgaan Jezelf motiveren Empathie Sociale vaardigheden Copyright © 2010 Pearson Education

14 Zelfbeoordeling 3: Beoordeling van je cognitieve stijl
Zelfbeoordeling van de cognitieve stijl 1. Word je meer beïnvloed door: Waarden Logica 2. Als je vreemde mensen moet leren kennen, vind je het: a. iets dat je behoorlijk wat moeite kost b. leuk, of iets dat je makkelijk afgaat Copyright © 2010 Pearson Education

15 Interpretatie: zelfbeoordeling van je cognitieve stijl
Persoonlijkheidsleer Voorkeuren Introverte type Extroverte type Copyright © 2010 Pearson Education

16 Copyright © 2010 Pearson Education
Zelfbeoordeling 4: Vragenlijst over vooronderstellingen over leiderschap Het is alleen maar menselijk dat mensen zo weinig mogelijk werk doen als waarmee ze kunnen wegkomen. Als mensen werk uit de weg gaan, komt dat gewoonlijk omdat dat werk betekenisloos is geworden. Als werknemers alle informatie krijgen die ze willen hebben, hebben ze vaak een betere houding en gedragen ze zich verantwoordelijker. Als werknemers meer informatie krijgen dan ze strikt nodig hebben voor hun werkzaamheden, maken ze er meestal misbruik van. _____(a) _____(b) 10 _____(c) _____(d) Copyright © 2010 Pearson Education

17 Hoe kun je je zelfbewustzijn vergroten?
Anderen om feedback vragen Een model van jezelf blootgeven en feedback vragen Johari-venster Copyright © 2010 Pearson Education

18 Copyright © 2010 Pearson Education
Johari-venster Copyright © 2010 Pearson Education

19 Copyright © 2010 Pearson Education
Aan wie moet er feedback worden gevraagd? 360-gradenfeedback Persoonlijke coaches Copyright © 2010 Pearson Education

20 Richtlijnen voor het vragen van feedback
Stap 1. Benoem de gebieden waarop feedback het meest waardevol is om doelen te bereiken en te groeien. Stap 2. Bepaal de relatieve waarde van het observeren van anderen of het rechtstreeks om feedback vragen. Stap 3. Stel anderen op de hoogte van de specifieke gebieden waarover je feedback wilt krijgen. Stap 4. Om het feedbackproces te vergemakkelijken moeten managers makkelijk benaderbaar zijn voor relevante anderen. Stap 5. Managers should monitor their own behavior. Stap 6. Tijdens de uitwisseling van feedback moeten managers zich ervan vergewissen dat ze de boodschap van de zender hebben begrepen. Stap 7. Geef een positieve bevestiging van de feedback die anderen geven. Copyright © 2010 Pearson Education

21 Zelfgestuurd loopbaanmanagement
- Zelfgestuurd loopbaanmanagement is een proces waarbij mensen de loop van hun carrière zelf sturen, leiden en beïnvloeden Copyright © 2010 Pearson Education

22 Een model van zelfgestuurde loopbaanplanning
Copyright © 2010 Pearson Education

23 Zelfgestuurd loopbaanmanagement
Managers horen ondergeschikten te helpen hun loopbaan te ontwikkelen Copyright © 2010 Pearson Education


Download ppt "Hoofdstuk 3 De zelfbewuste manager"

Verwante presentaties


Ads door Google