De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen"— Transcript van de presentatie:

1 Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen
METEN IS WETEN Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen

2 WANNEER ? Belangrijkheid van de beslissing Ervarenheid
Mate van onzekerheid Kostprijs van het onderzoek Noodzaak

3 WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte
Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten

4

5 WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte
Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten

6 Brand positioning 2007 Indulging emotions Social Social affirmation
Strict Aggressive Trivial Shy Capable Dumb Simple Elegant Arrogant Energetic Serious Weak Impulsive Young Calm Classy Authoritarian Lively Sweet Masculine Naive Superficial Original Fun Spontaneous Feminine Characterless Sophisticated VOLKSWAGEN PEUGEOT CITROEN RENAULT OPEL FORD TOYOTA BMW AUDI MERCEDES HYUNDAI VOLVO SKODA SEAT NISSAN FIAT ALFA ROMEO SUZUKI CHEVROLET KIA HONDA MAZDA SAAB MINI MITSUBISHI LAND ROVER LANCIA SMART JAGUAR CHRYSLER PORSCHE LEXUS JEEP DODGE Social affirmation Social integration Merken of modellen die dicht bij elkaar staan hebben een gelijkaardige betekenis voor de consument. Er zijn merken en modellen die als typevoorbeeld van de hierboven beschreven wagens gelden, andere merken en modellen worden gekenmerkt door een minder uitgesproken beeld en vinden hun plaats in het schema tussen twee types in of meer in het centrum van de visuele mapping. Het onderscheid tussen de verschillende merken en modellen bevindt zich eerder op de sociale dan op de psychologische dimensie. Dit betekent dat de wijze waarop men zich kan affirmeren met een bepaalde wagen en zich kan onderscheiden voor het grootste gedeelte bepaald hoe men wagens indeelt. Wat betreft de statusmerken komen dezelfde merken naar voren als in het verleden. Audi, Jaguar, Mercedes, Chrysler, Volvo, Saab en Chevrolet. Deze groep wordt gekenmerkt door een persoonlijkheid die sterkt laadt op bekwaamheid, elegantie, klasse en verfijning maar ook op ernst en strengheid. Merken als BMW, Alfa Romeo, Jeep en Land Rover omvatten eveneens statuselementen, maar zij laden meer op een energiek en impulsief, maar ook arrogant en agressief karakter. Ze bevinden zich hoger dan de statusmerken, hetgeen duidt op minder controle maar meer op het uitleven van emoties. Bij deze groep kunnen we ook Porsche en Dodge terugvinden. Aan het andere einde vinden we een grote groep merken, waarbinnen we een aantal subgroepen kunnen onderkennen. Zo zien we Kia, Fiat, Ford, Hyundai, Skoda, Mazda, Mitsubishi, Mazda en Nissan die een karakterloos en banaal imago uitstralen. Daarnaast heb je de groep merken Lancia, Citroën, Toyota, Renault en Suzuki die een vrij eenvoudig en naiëf imago hebben. Opel is meer centraal gelegen en kan zich zo onderscheiden van deze groepen. De merken Volkswagen, Mini, Peugeot worden als levendig, jong, plezant en origineel gepercipieerd. Vooral Volkswagen heeft een duidelijker imago aangenomen door zich van zijn centrale positie te bevrijden en zich meer op de psychologische dimensie te differentiëren. Smart, Seat en Honda differentiëren zich vooral op de sociale dimensie en minder op de emotionele. Seat is echter wel aan een opwaartse beweging begonnen en positioneert zich zo meer op het uitleven van emoties. Controlling emotions

7 WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte
Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten

8

9 WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte
Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten

10 HOE ? Desk research Intern : klantgegevens, klachten, offertes met succesrate tov welke concurrent Beroepsvereniging, internet, Unizo, NIS, bank, Trends, D&B, Graydon..... ken.htm

11 Hoe? Kwalitatief onderzoek Kwantitatief
Experten, Diepte interview, Groepsdiscussie Kwantitatief Observatie Enquête Schriftelijk,persoonlijk, straat, telefoon, Experimenten Panels Multi client of sector onderzoek

12 WIE? Zelf doen Uitbesteden Literatuur en software
Deskresearch, klantonderzoek Uitbesteden Unizo, Vizo, mogelijke subsidie Stagiair Hogeschool onderzoeksinstituut Marktonderzoeksbureau : kost Literatuur en software WIE?

13 STEEKPROEF Betrouwbaarheid 95% Nauwkeurigheid of foutenmarge 5 %
Representatief inks.be/steekproef/

14 Vragen formuleren Precisie : welk bier drinkt u?
Duidelijk en ondubbelzinnig : vaak, soms? Neutraal : vindt u ook niet dat de staat teveel belastingen heft? Enkelvoudig : Is oploskoffie even lekker en goedkoop als bonenkoffie Objectief/subjectief : Is de verpakking handig? of vindt u de verpakking handig? Positief/negatief : Moet roken toegelaten/verboden worden in cafés? Vragen formuleren

15 BLIJF OBJECTIEF VRAGENTYPES Open vragen Gesloten vragen
Schaalvragen Dichotomische vraag Meerkeuzevragen Open vragen met gesloten antwoordmogelijkheid BLIJF OBJECTIEF VRAGENTYPES

16 Schaalvraag Likert Semantisch X geeft een betere dienstverlening
O Volledig accoord O Accoord O Niet accoord O Helemaal niet accoord Semantisch Koffie X smaakt Goed Slecht Bitter Zoet Sterk Zacht Schaalvraag

17 Schaalvraag Belangrijkheidscore De prijs van koffie is voor mij
O zeer belangrijk O belangrijk O niet belangrijk O helemaal niet belangrijk Rangschik volgende factoren naargelang belangrijkheid : 1 belangrijkste, 2 tweede belangrijkste enz. O prijs O verpakking O smaak O versheid Schaalvraag

18 Schaalvraag Puntenschaal
Geef op een schaal van 1 tot 10 aan hoe tevreden u bent over : Openingsuren Parkinggelegenheid Personeel Productassortiment Schaalvraag

19 Vraagtypes Ja/neen vraag Meerkeuzevraag
Hebt u de laatste week product A gekocht? O ja O neen Meerkeuzevraag Welke merken van personal computers kent u? O HP O Dell O Medion O ……….. Vraagtypes

20 VERWERKING Centrale tendensmaten Spreidingsmaten Frequentietabellen
Gemiddelde, mediaan, modus Spreidingsmaten Standaarddeviatie, kwartielen Frequentietabellen Kruistabellen Verbanden aangeven, correlaties VERWERKING

21 Kijkers StadsTV Turnhout Regio
Aantal Enquêtes Turnhout Aangrenzende Niet-Aangrenz. gemeenten Totaal 386 100% RTV kijkers 325 88% 76% 85% Kennen StadsTV 185 59% 36% 22% Kijken altijd StadsTV 20 6,90% 3,70% 0% Kijken regelmatig StadTV 123 41,20% 19,60% 13,00% Kijken StadsTV 143 48,10% 23,30%

22 Kijken StadsTV per leeftijdscategorie/Turnhout
Inwoners Turnhout Steekproef Extrapolatie Leeftijd Aantal Percentage kijkers Aantal kijkers Percentage 18-25 jaar 3.884 21,20% 823 26-40 jaar 8.134 38,80% 3.156 41-60 jaar 11.596 57,70% 6.691 60-85 jaar 8.609 62,30% 5.363 Totaal  32.223 48,00% 16.033 49,80%

23 Nieuwsgaring volgens leeftijd Turnhoutenaars ( altijd/regelmatig)

24 Probleem voorleggen en klankbord? Ben.Haest@khk.be Praktijkvragen?
Meer info?


Download ppt "Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen"

Verwante presentaties


Ads door Google