Download de presentatie
GepubliceerdEsther Brabander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Bijeenkomst 1 9 november 2004 vincent jonker & monica wijers
2
Onderwerp: rekenen Rekenprogramma’s en Flexwis
Uitdagend Remediërend Motiverend
3
Achtergronden Instroomniveau vmbo, vaak groep 6
Wel tafels, beetje breuken, kommagetallen, maar nauwelijks tot geen verhoudingen, breuken, procenten. Basisvaardigheden Motivatie Taal
4
Aanpak van deze leerlingen in VO
Niet: steeds maar hetzelfde nog een keer aanbieden Richten op redzaamheid (gecijferdheid) Proberen basaal inzicht en getalbegrip (opnieuw) te ontwikkelen ihb getallenlijn Wel oefenen: liefst speels, niet-bedreigend, productief, dichtbij eigen interesses
5
inhoud en didactiek rekenen PO
weinig/geen cijferen, maar schatten en gebruik rekenmachine opbouwen vanuit inzicht (buursommen, ..) wel oefenen en automatiseren (bijvoorbeeld tafels) interactie langer op concreet niveau blijven (drijfvermogen)
7
Getalbegrip Flitsbeelden (elementair getalbegrip, munten)
Springen op getallenlijn Plofsommen 1 en 2 Ballon met gewichten Zoom (kommagetallen) Afsnijden (impliciet breukbegrip) Blauwe machine (impliciet breukbegrip) Eerlijk verdelen (breuken)
8
Schatten Plofsommen 3 (hele getallen, vermenigvuldigen)
Vallende sommen (alleen heel + en -) Schatten (schattend rekenen) Boodschappen raden (geld) Onder op de stapel (maatkennis)
9
Rekenen - tafels Post Kikker (buursommen)
5 op een rij en 3 op een rij (keersommen) Kraak de kluis (factoren)
10
Rekenen –van alles Betalen met euro’s (geld, elementair) 24-spel
Getallenfabriek Barney
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.