Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter-Jan Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
3
WAT IS PRECIES HET DOEL?
6
ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
7
POSITIONERING INFORMATIONEEL TRANSFORMATIONEEL TWEEZIJDIG
UITVOERINGSPOSITIONERING
10
BUDGETTEREN Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces
FACTOREN die van invloed zijn: Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces Omvang marktgebied Levenscyclus van het product Producteigenschappen en productdifferentiatie Winstmarge en omzetvolume Activiteiten van de concurrentie Mediakosten HOOFDSTUK 10
11
VORMEN VAN BUDGETTEREN:
ANTI CYCLISCH OMZETPERCENTAGE TAAKSTELLEND PARITEITEN SLUITPOST
12
BUREAU’S
19
WAAR ZITTEN ZE DAN?
20
GEBRUIK DE JUISTE MIDDELEN
21
MARKETING COMMUNICATIE INSTRUMENTEN
22
2.3 | MARKETINGCOMMUNICATIE-INSTRUMENTEN
MET ALLE MARCOM-INSTRUMENTEN PROBEREN WE HET KEUZEGEDRAG VAN DE CONSUMENT TE BEINVLOEDEN SIGNALEN VOOR DE CONSUMENT BESTAAN OA UIT: MERKNAAM VERPAKKING VORMGEVING PRIJS DISTRIBUTIEKANALEN MAAR ER ZIJN ANDERE MANIEREN OM HET PROD. ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN: MARCOMMIX
24
RECLAME
25
ONLINE MARKETINGCOMMUNICATIE
28
SPONSORING
29
WINKEL COMMUNICATIE
31
PERSOONLIJKE VERKOOP
32
EVENTS
36
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Audiovisuele media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 36
37
Ga naar : http://www.mediaonderzoek.nl/ NOM http://www.nommedia.nl/
38
PERSBUREAUS Verkopen nieuws aan hun klanten
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 38
39
DAGBLADEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 39
40
TIJDSCHRIFTEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 40
41
oplagecijfers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 41
42
TIJDSCHRIFT VAN HET JAAR
43
VAKBLADEN richten zich op een speciaal onderwerp of vakgebied
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 43
44
RECLAME BUITEN DE RECLAMEBLOKKEN OM
Billboarding Product placement Inscript sponsoring Price sponsoring Programmaparticipatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 44
45
BIOSCOOPRECLAME
46
BUITENMEDIA Vaste buitenmedia Bewegende buitenmedia
Evenement- gebonden media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 46
49
VIRAL Voorbeeld van HEINEKEN
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 49
50
MEDIASELECTIE © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 50
51
CRITERIA VOOR MEDIASELECTIE
Oplage Bereik Dekking Kosten per duizend Communicatievermogen Contractfrequentie Budget © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 51
52
OPLAGE Het aantal exemplaren dat van een krant, boek of tijdschrift wordt gedrukt
Drie toppers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 52
53
BEREIK Alle personen die een medium hebben gelezen of gezien
Gemiddeld bereik Cumulatief bereik Actueel bereik Brutobereik Nettobereik © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 53
54
DEKKING Bereken je door het aantal bereikte personen van de doelgroep te delen door het totaal aantal personen van de doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 54
55
KOSTEN PER DUIZEND De totale kosten per 1000 bereikte personen
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 55
56
COMMUNICATIEVERMOGEN De mate waarin een medium in staat is een specifieke boodschap over te brengen
Hangt af van aantal factoren: Technische eigenschappen Context van het medium Confrontatiesituatie Internal pacing External pacing © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 56
57
CONTRACTFREQUENTIE Het aantal malen dat de doelgroep in een bepaalde periode met het medium in aanraking wordt gebracht De frequentie kan als volgt worden ingedeeld: Constant aanwezig Pieken Concentraties © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57
58
TESTEN EN EVALUEREN Pretest Posttest Nulmeting
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 58
59
MEDIATARIEVEN Kosten hangen onder andere af van:
Advertentietarief van het blad Plaats in het blad Formaat Kleurgebruik Contract © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59
60
Start vóór het eerste gesprek.
ORIENTATIE Start vóór het eerste gesprek. Voor het gesprek met de opdrachtgever oriënteer je je op twee zaken: Organisatie en/of merk Trends en ontwikkelingen in de sector © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60
61
Weet wat de opdrachtgever wil.
INTAKEGESPREK Weet wat de opdrachtgever wil. Twee doelen: Kennismaken Informatie verzamelen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 61
62
Is het probleem wel met communicatie op te lossen?
PROBLEEMANALYSE Is het probleem wel met communicatie op te lossen? Besteed veel aandacht aan de probleemanalyse Wat is het probleem? Wie zijn direct betrokken bij het project? Wat is intern al aan het probleem gedaan? Waarom is het probleem nog niet opgelost? © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 62
63
PLAN VAN AANPAK Hierdoor krijgt de opdrachtgever inzicht in het project, de fasering, outputmomenten en het eindresultaat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 63
64
Verras met creatieve oplossingen.
OPLOSSINGEN VINDEN Verras met creatieve oplossingen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 64
65
Verleid je klant en verkoop je advies.
Ken je kwaliteiten Wees assertief en proactief Verras de opdrachtgever © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 65
66
Geef duidelijk de vervolgstappen aan.
AFRONDING Geef duidelijk de vervolgstappen aan. Draag al het relevante materiaal over. Voer je afrondende gesprekken met betrokkenen en met de opdrachtgever. Zorg voor een goed overdrachtsdocument. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 66
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.