De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers"— Transcript van de presentatie:

1 Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers
Hoe haal ik media, in functie van specifiek campagne, tentoonstelling of gewoon voor permanente werking Er zijn geen onfeilbare tips om in de media te komen; niet omdat je alles volgens het boekje doet dat je ook effectief in de media komt; Wel: alles doen om je boodschap zo professioneel mogelijk aan te bieden, zodat kansen maximaal zijn: maar eindbeslissing ligt bij journalist en hoofd/eindredactie. Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

2 boeren en persattachés -------------------------
Verband tussen boeren en persattachés geniesoldaten en persattachés Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

3 One night stand is leuk, een relatie is beter
Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

4 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Een partner kiezen Met wie wil ik een relatie? Waarom? Wat wil ik met die relatie bereiken? Zoek ik op de juiste plaats, in het juiste milieu? Informatie verzamelen: wie is het, wat interesseert hem/haar, hoe kan ik hem/haar bereiken, hoe kan ik hem/haar verleiden ...? Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

5 Journalisten zijn geen reclamemakers
Willen een verhaal brengen Wat moet mijn publiek zeker weten? Waarmee kan ik mijn publiek boeien? Waarin ben ik zelf geïnteresseerd? Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

6 Wat is behoefte van journalist? Nieuws Goed verhaal
Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

7 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Nieuws Is de inhoud ‘nieuw’? Houdt het verband met actualiteit? Gebeurt het dicht bij ons? Zijn er veel mensen bij betrokken? Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

8 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Nieuws Past het binnen het concept van het medium? Kan het publiek van het medium zich er mee identificeren? Kan het vanuit een persoon benaderd worden? Valt het te visualiseren? Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

9 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Nieuws Sterke verhalen Spektakel Vreemd / abnormaal Controverse Wraakroepend Amusant Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

10 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Waarom wil ik in de pers? Zelfbevrediging Personeelsmotivatie Gratis reclame Imagebuilding Publiek trekken Fondsenwerving Druk uitoefenen op politiek Publiek informeren Publiek opvoeden Wat brengt het bij Is mijn tijd en geld goed geïnvesteerd .... Pers alleen is niet voldoende, pers ondersteunt, maar doet niet per se verkopen ... Belang van communicatiemix Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

11 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Soorten media Lokale media Regionale media Nationale media Algemene media Vakmedia Doelgroepenmedia Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

12 Elk medium is specifiek
Qua publiek Qua timing Qua onderwerpen Qua benadering van onderwerpen Qua organisatie Bv. Knack gaat nooit naar persconferenties, niet geïnteresseerd in persberichten as such ... Bv. Erfgoedweekend: Financieel Economische Tijd: specifieke onderwerpen detecteren om zakenmensen aan te spreken, in sfeer van krant te blijven: bv. archiveren van é-mailcorrespondentie & websites, ... Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

13 Er zijn meer programma’s dan het journaal of de cultuuragenda’s
Opinie Columns Weekendbijdragen Specifieke interestprogramma’s of rubrieken Wedstrijden Dagboeken Portretten Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

14 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Goed mediabestand Vraagt werk en opvolging Gidsen: Mediazakboekje Mediaplan Mediagids Kiosk Colofon kranten en tijdschriften Media bellen en exacte namen vragen Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

15 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Strategie opzetten Doelstellingen afbakenen Doelpubliek afbakenen Boodschap afbakenen Hoe vertaal je die boodschap voor publiek / voor journalist? Opportuniteiten identificeren / timing Erfgoedweekend 2002: overleg over boodschap Vastleggen prioritaire doelgroepen (populair -> TV1, Radio2, ...) Ken je niveau: lokaal, regionaal, nationaal ... Afhankelijk van omvang en uitstraling; maar ook van onderwerp , bv. Onderbroekenmuseum ... opzetten timing Aankondigend bericht Specifieke contacten Uitnodiging persconferentie Opvolging Persconferentie Opvolging media tijdens evenement zelf ; leiden naar spectaculaire beelden ... Nabellen voor tussentijdse evaluatie & nabeschouwing ... Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

16 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Hoe relatie beginnen? Uitzoeken wie best bij je past Laat weten dat je bestaat Contactname: toevallig of zelf opportuniteit creëren Trek aandacht: je bent niet de enige die avances maakt ... Jezelf interessant maken: wat heb ik te vertellen, boeiend verhaal brengen Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

17 Persrelatie opstarten
Bouw een degelijk persbestand op Zorg voor één persaanspreekpunt en maak dat bekend Tracht procedures, criteria & deadlines te kennen Zoek geïnteresseerden/bondgenoten in de redacties Beschouw de pers als externe klant; vertrek vanuit hun behoeften begin tijdig Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden

18 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Hoe kom ik in de pers? Nieuws aanbieden Inspelen op opportuniteiten Opportuniteiten creëren Reageren op vragen van de pers Crisis Zoeken naar opportuniteiten: BV Worldshake: CD Man bijt hand/humo (Senegal) Tim Timol (senegalese muziekgroep) Jongerenband Jongerenconclaaf Reizen op terrein Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

19 Hoe relatie onderhouden? (1)
Gemeenschappelijk interesses zoeken Zichzelf aantrekkelijk maken: er goed uitzien, goed overkomen ... Wensen en verwachtingen van de andere leren kennen en rekening mee houden Of inspelen op verrassing, bewondering, verwondering ... Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

20 Persrelaties opbouwen
Hou de media in de gaten Wees alert op goede kansen Bewaak de kwaliteit van de output Creëer vertrouwen Maak je informatie interessant door goede bronnen en goede gesprekspartners Zorg voor verrassende activiteiten Verzorg je contacten: BOF 2002: Catherine Vuylsteke ; De Morgen: wordt voor interview slecht ontvangen, geen eten ... Wordt korzelig ... Eigen verhaal: feest bij Ernatic, nie tserieus genomen, stekelig verhaal in magazine ... Oxfam actie eerlijke koffie Douwe Egberts: getuige uit Afrika: verschillende contacten met buitenland redactie De Standaard: geen tijd, misschien , te weinig mensen ... Maken afspraak met Dirk Musschoot van Nieuwsblad, brengen getuige tot op redactie , De Standaard: nemen artikel over van collega van nieuwsblad; maar is andere stijl, andere doelgroep, ander medium ... Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

21 Lever degelijk materiaal
Goed geschreven persbericht Zinvolle persconferenties Vlotte sprekers Goed illustratiemateriaal Vlotte sprekers: voorzitter jeugdraad : stottert ; is een duidelijke handicap, men moet aanvaarden dat men ergens niet goed in is Zie anakdote Bvl/Robert Capiau: goed persbericht is geen garantie op publicatie Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

22 1 persbericht = 1 onderwerp = 1 boodschap
Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

23 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden
Het Nieuws eerst! Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

24 Persberichten opvolgen
Faxen gaan verloren s komen niet aan Post verdwaalt ... Anekdotes: BOF 2002: lange opbouw met De Morgen; journaliste krijgt andere opdracht, bericht geraakt verloren binnen redactie ... Lange opbouw met De Standaard, journalist geeft door naar fotoredactie, juiste foto bij verkeerd artikel, rechtzetting .. Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

25 Hoe relatie onderhouden? (2)
Ruimte geven: niet doodknuffelen ... De ander zich thuis laten voelen in jouw wereld en er een plaats in geven Je relatie zich speciaal laten voelen, aandacht schenken Zoeken naar win/win: zorgen dat relatie ook voor andere voordelen biedt Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

26 Persrelaties opbouwen
Voer een actieve persbenadering Benader journalisten persoonlijk ; nodig ze bij jou uit of ga hen opzoeken Vermijd overkill Identificeer sterke verhalen Tracht verhalen ‘op maat’ te leveren Maak journalisten attent op je verhaal Boodschappen schrappen en selecteren; ook boodschappen opvissen : oog voor wat mediageniek is ... Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

27 Hoe relatie onderhouden? (3)
Regelmatig leuke dingen doen met elkaar Mekaar ernstig nemen Aandachtig zijn voor signalen van verveling, wrevel ... Concurrentie in gaten houden ... Eerlijke manier vinden om met wederzijdse ergernissen om te gaan ... Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -

28 Persrelaties opbouwen
Creëer projecten die mediageniek zijn Vraag feedback van journalisten als je over een of ander niet zeker bent Monitor de media, kijk naar hoe andere organisaties in de pers komen Relativeer ‘negatieve’ berichtgeving, wees zuinig met lezersbrieven en recht van antwoord; ‘foute berichtgeving’ is opportuniteit voor relatieopbouw Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden EthiCom bvba - Communicatie met toegevoegde waarden -


Download ppt "Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers"

Verwante presentaties


Ads door Google