Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHidde Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 Aimé Van Hecke VRT - Algemeen Directeur Televisie
2
VRT-televisie – geschiedenis van een succesverhaal
3
Geschiedenis van een succesverhaal … Evolutie marktaandeel VRT Televisie bij alle Vlamingen van 4 jaar en ouder, over 24u Bron: VRT Studiedienst – CIM Audimetrie
4
Geschiedenis van een succesverhaal Gefaseerde aanpak 1.Aansluiting met de kijker herstellen 2.Kwalitatief onderscheid maken 3.Missie publieke omroep duidelijker en explicieter in kaart brengen
5
1997 – 2000 : Fase 1 Aansluiting met de kijker herstellen
6
Ideaalpositionering TV1 en Canvas Individuele bekwaming Sociale relaxatie Uitleven van spanning TV-verslaafden Gezinskijkers Spontane genieters Rustelozen Meerwaarde zoekers Actieve ontdekkers Onderdrukken van spanning
7
Beleidsopties 1996 Twee generalistische televisienetten –prioritair naar de “Actieve ontdekkers”, “Spontane genieters” en “Gezinskijkers” –komt tegemoet aan de wens van deze kijkers om op een ontspannen en ongedwongen manier in contact te staan met de buitenwereld. –prioritair naar de “Meerwaarde zoekers” en “Actieve ontdekkers” –komt tegemoet aan het streven van deze kijkers naar meerwaarde, bekwaamheid en zelfbewustzijn. De “Rustelozen” en de “TV-verslaafden” vertonen een behoeftenpatroon dat niet verenigbaar is met de rol van de publieke omroep
8
2001 – 2004 : Fase 2 Kwaliteit = het verschil maken
9
Rol openbare omroep: VRT Zo veel mogelijk kijkers bereiken Met een gevarieerd aanbod dat de interesse opwekt en aan de noden van het publiek tegemoetkomt Informatie : onafhankelijk & waarheidsgetrouwInformatie : onafhankelijk & waarheidsgetrouw Kwaliteitsvolle programma’s: informatie, educatie & ontspanningKwaliteitsvolle programma’s: informatie, educatie & ontspanning Sociale cohesieSociale cohesie Pluriformiteit Verpersoonlijking & verscheidenheid Vlaamse cultuurVerpersoonlijking & verscheidenheid Vlaamse cultuur Overdracht van kennisOverdracht van kennis Bevorderen van democratisch burgerschapBevorderen van democratisch burgerschap
10
De waarden Kern: –Respectvol –Authentiek –Betrouwbaar –Toegankelijk –Herkenbaar –Open Ondersteunend: –Optimistisch –Verfrissend –Hartelijk –Nuttig – Stimuleert – Met Klasse – Alert – Ruim – Gelaagd – Durf – Veilig – Onder vrienden – Fantastisch – Avontuur – Speels – Echt
11
Stand van zaken anno 2005 … Opdracht volbracht ! Versterkte Vlaamse, openbare televisieomroep, die met passie en expertise zijn onderscheidende rol in het medialandschap vervult Omroepdecreet, 1996 –Marktleiderspositie Eén –CANVAS = grootste van de kleine zenders –KETNET = favoriete jeugdzender –Het Journaal en sportuitzendingen –vanuit politieke hoek –vanuit private omroepen –vanuit turbulent medialandschap ! MAD 37 % Maar... toenemende druk
12
2005 – 2006 : Fase 3 Missie VRT duidelijker en explicieter in kaart brengen
13
De culturele meerwaarde van de VRT Spelen op elkaar in en versterken elkaar Cultuurmerk op de drie sporen uitgerold SPOOR 1: Signaleren in toegankelijke programma’s SPOOR 2: Specifieke cultuurprogramma’s SPOOR 3: Thematisch aanbod
14
Driesporenbeleid cultuur VERBREDENVERDIEPEN SPOOR 1 SPOOR 2 SPOOR 3 SPOOR 1 SPOOR 2 SPOOR 3 Signaleren cultuur bij alle lagen van de bevolking Verruimen de kennis over kunst en cultuur Cultuurmerk Generalistische netten SPOOR 1 SPOOR 2 SPOOR 3 Expliciet crossmediaal aanbod voor een geïnformeerd publiek SPECIALISEREN & PARTICIPEREN
15
Naar een VRT-cultuurmerk
16
Doelgroep van het cultuurmerk Kerngroep : huidig publiek cultuurprogramma’s Klara Cultuurprogramma’s op Radio 1 en Canvas VRT bereikt heden vooral een ouder en hoger opgeleid publiek + uitbreiden met “jongere” mediagebruikers (culturele omnivoren) wél: kwaliteit & authenticiteit Studio Brussel niet: expliciete jongerencultuur aanbod Studio Brussel DOELGROEP = “ Mediagebruikers met affiniteit voor cultuur “
17
Vlaamse identiteit Thematische programmering Thema’s uit culturele actualiteit Aanknopingspunten in eigen programma- formats Driesporen! Cultuurmerk = baken voor Vlaamse identiteit (<> internationalisering) = promotor van Vlaamse cultuur in binnen- en buitenland Digitale thematische aanbod is sterk internationaal geprofileerd !
18
Lineair aanbod Nieuwsflash Radio op Televisie Magazine Documentaire Film Archiefprogramma Reportagereeks Podium Live Free zone “Nieuw” Lus Nieuwsflash+Magazine+Alinea Herhalingen Radio op TV 00:00 h 12:00 h 14:00 h 00:00 h week week-end 20:45 h Dagelijkse korte montage Signalisatiefunctie door eenvoudig format Culturele activiteiten in Vlaanderen en buitenland Verdieping culturele onderwerpen Alternatieve film, cinefiele film, auteursfilm en kortfilm Wekelijks programma rond een bepaald thema Tonen creatieve proces achter cultuurproductie Voorstellingen opnieuw bekijken en beleven Live-uitzending, evt. via EBU Audiovisuele kunst en experimenten Eigen productie Aankoop Eigen productie Aankoop Eigen productie Aankoop Eigen productie Aankoop Eigen productie
19
Niet-lineair aanbod Video on Demand “Net Gemist” Internetradiospeler
20
Multimediadiensten ACTUA SignaalfunctieACTUA PROGRAMMA’S GidsPROGRAMMA’S AGENDA Cultuurnet Vlaanderen Rechtstreekse linksAGENDA Cultuurnet Vlaanderen Rechtstreekse links Vlaamse Culturele Sector Sector MijnCultuurnet.beMijnCultuurnet.be CreatiefnetwerkCreatiefnetwerk Forum Opinies, blogs, markers,...Forum Opinies, blogs, markers,... INFORMEREN PARTICIPEREN BELEVEN
21
Belang van marketing voor de openbare omroep
22
Behoeften mediagebruiker Missie openbare omroep Kwaliteitsvolle programmering Belangrijke maatschappelijke functie MARKETING
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.