Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrancisca Bakker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Intergemeentelijke samenwerking in Regio Kortrijk Workshop Regionale Cultuurcommunicatie – 8/6 Muziekcentrum Kortrijk
2
Overleg Cultuur Zuid-West-Vlaanderen WERKINGSGEBIED 13 steden en gemeenten Avelgem Anzegem Deerlijk Harelbeke Kortrijk Kuurne Lendelede Menen Spiere-Helkijn Waregem Wervik Wevelgem Zwevegem
3
Overleg Cultuur Zuid-West-Vlaanderen Samenwerking vastgelegd in Protocol afgesloten met 13 gemeentebesturen Ontstaan: 1995 Structuur: van feitelijke vereniging naar projectvereniging Personeel: ca. 1,5 FTE Financieel: Gemeenten: € 0,20 per inwoner / jaar Vlaamse Gemeenschap: € 0,20 per inwoner / jaar 2006: € 58.959,80 + € 58.959,80 = € 117.919,6 Extra vanuit Kortrijk: kost detachering, kantoor, telefonie, copy, verzending, computer,…
4
Vier pijlers in de werking 1.OVERLEGFUNCTIE Op beleidsniveau: Raad van Beheer 13 Schepenen voor Cultuurbeleid + 13 mandatarissen uit oppositie Op operationeel niveau: Schepenen voor Cultuurbeleid + cultuurbeleidscoördinatoren + externen + afgevaardigden werkgroepen
5
Vier pijlers in de werking 2. CONCRETE SAMENWERKING Werkgroep CC’s: Afstemmen aanbod, programma- afspraken, locatieproject (bvb. Tour de Force), familievoorstellingen Werkgroep bibs: gedichtendag, jeugdboekenweek, bibweek, literair festival, afspraken rond bewaarbeleid,… Werkgroep Raden voor Cultuurbeleid: infoavonden, WAK Werkgroep Erfgoed: programma Erfgoeddag, OMD, gezamenlijk thema (textiel, vlas) Werkgroep Musea: Museumbrochure
6
Vier pijlers in de werking 3. GEZAMENLIJKE COMMUNICATIE dertien / UIT in Regio Kortrijk Maandelijkse kalender (met bijlagen WAK, Erfgoeddag, Bibweek, JBW, festivals,…) / website / wekelijkse mailberichtgeving / magazines (Open Monumentendag, seizoensaanbod) / Andere (Museumbrochure, kortingsbon, Eerbare voorstellen)
7
Vier pijlers in de werking 4. TWEE PARALLELLE PISTES VOOR EEN STERKER CULTUREEL IMAGO 1.Op zoek naar de culturele speerpunten van de streek 2.Versterking van de culturele communicatie zowel binnen als buiten de streek
8
Ontwikkeling culturele speerpunten LokaalRegionaal Boven- regionaalInternationaal Design & vormgevingXXXP MuziekXP HumorXXP DansXXP ErfgoedXP Beeldende kunstenX?? X = bestaand P = potentie
9
Actieplan cultuurcommunicatie Kernideeën Parallel ontwikkelen van REGIONALE en LOKALE cultuurcommunicatie CULTUURWEB = kruisverwijzing tussen culturele organisaties, gemeenten en regionale communicatiemiddelen Uitgangspunt breder dan cultuur/ kunsten: UIT = vrije tijd met sterke culturele kern
10
Actieplan cultuurcommunicatie Prioriteiten 1.Overkoepelende communicatiestrategie 2.Versterking binnenregionale communicatie 3.Aanzetten voor bovenregionale communicatie (parallel met verdere productontwikkeling!) Doelstellingen 1.Binnenregionale communicatie: werken op publieksverbreding, publieksverruiming, publieksbehoud 2.Bovenregionaal: grotere zichtbaarheid en sterker cultureel imago buiten de regio
11
Actieplan FASE 1 (najaar 2005 – voorjaar 2006) Prioriteiten 1.Nieuwe merknaam, baseline & logo 2.Ontwikkeling eenvormige vormgeving 3.Optimalisering van de belangrijkste eigen communicatiemiddelen (website, mailberichtgeving, kalender) 4.Realiseren kruisverwijzing gemeenten/cultuursector
12
Actieplan FASE 1 (najaar 2005 – voorjaar 2006) Van dertien naar UIT in Regio Kortrijk UIT is breder dan cultuur of kunsten (ook wielrennen, paarden, …als kapstok mogelijk) UIT schrikt potentieel publiek minder af Regio Kortrijk is herkenbaarder buiten de regio dan Zuid-West-Vlaanderen Vermelding participerende gemeenten Meer dan alleen een kalender Huidige naam/baseline kalender is te lang
13
Actieplan FASE 1 (najaar 2005 – voorjaar 2006) Kruisverwijzingen Contacten met gemeenten en cultuursector om belang van kruisverwijzing aan te tonen Gebruik UIT in… ook door gemeenten en organisaties Ontwikkeling afgeleid logo voor lokaal gebruik Ontwikkeling advertentieformats
14
Actieplan FASE 2 (vanaf zomer 06 en verder) Prioriteit binnenregionale communicatie ! Pers & media: partnership dagblad, weekblad, regionale TV (complexe regio!) Kritische analyse en optimalisering eigen publicaties (o.a. rond familievoorstellingen) Kinderen & gezinnen: inpikken op Vlaamse actie Vlieg je mee?
15
Actieplan FASE 3 (najaar 06) Andere (zowel binnen- als bovenregionaal) Aanleg persdatabank voor regionaal gebruik / regionaal aanspreekpunt voor journalisten van buiten de regio Samenwerking Toerisme Leiestreek Kortings/loyauteitssystemen (Ga-eens-vreemd-bon + alternatieven) onderzoek wenselijkheid regionale schoolbrochure
16
Actieplan FASE 3 (najaar 06) Onderzoek proefactie: regionale seizoensstart (Kennismaking met infrastructuur, genres en nieuwe seizoensaanbod) Onderzoek mogelijkheden free publicity op Vlaams niveau (b.v. cultuurweb, Sodexho cultuurcheques, …) Onderzoek aanpak grensoverschrijdende samenwerking Onderzoek groepsadvertenties in bovenregionale media
17
Organisatie Secretariaat heeft volwaardig mandaat voor uitvoering communicatieplan Klankbordgroep (Reflectiegroep regionale cultuurcommunicatie) met betrokkenen uit alle gemeenten + externen Halfjaarlijkse presentatie van de stand van zaken in Overleg Cultuur
18
Hard werken is optellen Samenwerken is vermenigvuldigen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.