Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina Boender Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Why opera education? Five case studies of views in a European setting Presentatie Ann Laenen, PhD - Dag van de Cultuurcommunicatie Brussel, 19 november 2007
2
Waarom studie vanuit opera educatie? In 2000-01Relatief onontgonnen onderzoeksterrein Laatste 15 jaar enorme groei in publieksbeleid/werking in opera Opera heeft elitair label, waarom dan deze activiteiten?
3
Aanvulling binnen huidige kunsteducatieve onderzoek
4
Geen best practice guide Vertrekken vanuit de culturele instelling Vertrekken vanuit de visie van de educatie/publiekswerking verantwoordelijke Focus op de persoonlijke drijfveren Socio-culturele invloed op visie. Europese context
5
Hoe gegroeid?
6
Onderzoeksfases Survey en testfase (21 interviews) in het kader van Cultuur 2000 project (2002-2003) en in samenwerking met werkgroep RESEO. Hoofdonderzoek (2004- 2007) (5 interviews in context)
7
Survey en testfase Veel gelijkenissen Te algemene resultaten, wijzen op complexiteit Eerder een antwoord op ‘wat’ dan op ‘waarom’
8
Dit onderzoek 1.Beperken 2.Focus op persoonlijke drijfveren 3.Zoeken naar methode om tot ‘waarom’ door te dringen 4.Rekeninghouden met context 5.Analyse in context
9
Methodologie
10
Waarvan vertrek je? Wat wil je weten? Welke tools kunnen daar best bij helpen? Onderzoeksvragen bepalen Less is more
11
Onderzoeksvragen
12
What do opera education practitioners understand opera education to be? Why are they engaged in it? How do they see their work within the company and the wider cultural setting? What are the influences bringing them to these perspectives ? Why Opera Education?
13
Methodologie Case study approach Stratified random sampling
14
Sample
15
Bepaling steekproef Ervaring Grootte huis/organisatie Omvang programma Plaats van het programma in huis/organisatie Approach Taal
16
Sample Royal Opera House, London Opéra National de Paris As.Li.Co/Teatro Sociale di Como Koninklijke Muntschouwburg/Théâtre Royal de la Monnaie
17
Interviewtechniek
18
Narrative approach Fig. 2: The nested situation of the opera education practitioner
19
Analyse
20
Structuur case studies Snapshot company –gschiedenis –cultureel-educatief beleid Company mission statement Algemeen overzicht voorstellingen en publiek Budget Publieksbeleid/werking in de company Narratives Narratives in context
21
Analyse
22
Analyse van elke visie binnen zijn context Analyse van de visies met elkaar Terugkoppeling naar onderzoeksvragen en onderzoekskader
23
contextueel diagram case 1
24
contextueel diagram case 3
25
voornaamste bevindingen
26
Volgende punten komen terug in alle visies: Vergroten culturele keuze Nieuwe dynamiek aan de kunstvorm Persoonlijke ontwikkeling deelnemers Kunstvorm delen met zo veel mogelijk mensen
27
Deze topics lijken op het eerste zicht evident, want gelinkt met kunst educatie Maar Door analyse vanuit socio-culturel context worden de inzichten wel genuanceerder zie bvb: toegankelijk maken van de kunstvorm voor zo veel mogelijk mensen
28
Grootte huis/organisatie niet bepalend voor engagement in publieksbegeleidende activiteiten. Plaats in de organisatie heel divers. Plaats en engagement niet bepalend voor visie verantwoordelijke publiekswerking/publieksbe- leid, wel bepalend voor manier van werken. Wat is niet bepalend voor de visie van de verantwordelijken publieksbeleid/werking
29
Wat is wel bepalend voor de visie: –Ouderlijke en educatieve achtergrond –Culturele achtergrond –Actuele kennis
30
Bevindingen Zoektocht naar Europese culturele identiteit. Niet één maar een veelheid van identiteiten...complexe relatie met nieuwe bewoners in Europa. Vaak wordt uit het oog verloren dat culturele keuze bepaald wordt door heel wat factoren waar we geen of moeilijk vat op hebben
31
Bevindingen Visie verandert niet echt door de jaren + goed voor lange termijnvisie (verandering van management heeft geen invloed op denken, wel op doen) + iemand met sterke visie zorgt voor uitgekiend programma -moeilijke aansluiting met veranderende maatschappij >>> pleidooi voor meer ruimte voor kritische reflectie rond plaats van de kunstvorm en het publieksbeleid in een veranderende samenleving + vraag naar continue training specialisten.
32
Why opera today? * Vraag naar ‘why opera education’ leidde naar ‘why opera today’? * Visies kunnen niet los van de context van het individu bekeken worden. * De reflectie op de visie rond culturele identiteit en culturele smaak, leidde tot een complexe kijk op interculturaliteit en diversiteit....tot slot: Vragen/bedenkingen: alaenen@telenet.be. Thesis is binnenkort online beschikbaar.alaenen@telenet.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.