Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
2
Eindtoets Kennisbasis Rekenen-Wiskunde
José Faarts Francien Garssen Ronald Keijzer Dirk de Vries
3
De opdracht Toetsen van professionele gecijferdheid door middel van een digitale toets Vakdidactische kennis en vaardigheid worden niet in de eindtoets opgenomen
4
kennisbasis interpretatie opdracht toets
Beelden van toekomstig opleidingsonderwijs Geen didactiek! Toetsmatrijs interpretatie opdracht Operationaliseren in toetsopgaven toets
5
Beelden van opleidingsonderwijs
wiskunde voor de leraar, die niet direct verbonden is met inhouden van de basisschool competentiegericht opleiden en de kennisbasis wiskundige attitude van (aanstaande) leraren stevige investering voor rekenen-wiskunde
6
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Vijf domeinen: Hele getallen Verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen Meten Meetkunde Verbanden
7
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Elk domein kent de volgende onderverdeling: Kennis van rekenen-wiskunde Kennis voor het onderwijzen van rekenen-wiskunde Verstrengeling Maatschappelijke relevantie
8
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Professionele gecijferdheid De startbekwame leerkracht moet: zelf voldoende rekenvaardig en gecijferd zijn rekenen-wiskunde betekenis kunnen geven voor kinderen oplossingsprocessen en niveauverhoging bij kinderen kunnen realiseren wiskundig denken van kinderen kunnen bevorderen
9
De vragen Welke kennis moet in de toets aan bod komen? Op welke wijze wordt de toets gestructureerd? Uit hoeveel vragen moet de toets bestaan? Wat moet de moeilijkheidsgraad van de toets worden?
10
Welke kennis moet aan bod komen?
Kennis van rekenen-wiskunde Wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten basisonderwijs(maar waarvoor geen kennis van leren van kinderen of onderwijzen nodig is) Kennis van maatschappelijke relevantie en vervlechting van rekenen-wiskunde Deze aspecten zijn de basis van een goede professionele gecijferdheid.
11
Welke kennis moet aan bod komen?
12
Specialized Content Knowledge Wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten
Ingaan op “waarom”vragen Voorbeelden kunnen bedenken Kiezen en gebruiken van representaties en modellen Het gebruik van wiskunde taal en notatie Analyseren van fouten Interpreteren en beoordelen van alternatieve oplossingsmethoden en denkwijzen
13
De toetsmatrijs Kennis van rekenen -wiskunde
Reken-wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten basisonderwijs Maatschappelijke relevantie/verstrengeling totaal Hele getallen 2 12 7 21 Procenten Verhoudingen Kommagetallen Breuken 15 45 Meten 13 39 Meetkunde Verbanden 8 24 Totaal 55 50 150
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.