De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Masters programma als platform

Verwante presentaties


Presentatie over: "Masters programma als platform"— Transcript van de presentatie:

1 Masters programma als platform
VELON 2008 Masters programma als platform Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

2 Opzet symposium Inleiding Eerste ronde tafelgesprekken Lunch
VELON 2008 Opzet symposium Inleiding Eerste ronde tafelgesprekken Lunch Tweede ronde tafelgesprekken Afsluiting VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

3 Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
VELON 2008 Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg Van Voortgezette opleidingen naar Masters Gericht op speciale onderwijszorg Sterke relatie tussen theoretische concepten en praktijk Reflectief-onderzoekende houding Interactieve kennisontwikkeling VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

4 VELON 2008 Lectoraat ‘interactieve professionalisering en interactieve kennisontwikkeling’ Lectoraten dragen bij aan (SKO-formulering): Professionalisering opleiders Kenniscirculatie Kennisontwikkeling / onderzoek Curriculum ontwikkeling VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

5 Fontys OSO’s opdracht:
“Via praktijkgerichte studies bijdragen aan de onderzoeksmatige inbedding van de masteropleidingen. Die studies moeten inhoudelijk bijdragen aan de ontwikkeling van Een onderzoeksmatig opleidingsconcept Een cultuur waarin onderzoek als belangrijk en vanzelfsprekend wordt ervaren (zelfevaluatierapport p.7) VELON 2008

6 Interactieve professionaliteit =
VELON 2008 Interactieve professionaliteit = Continu zoeken naar een balans tussen zelfsturing en zelfregulering VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

7 Interactieve kennisontwikkeling:
VELON 2008 Interactieve kennisontwikkeling: Bewust kennis ontwikkelen over de eigen praktijk en deze kennis bewust gebruiken voor continue aanpassing van de praktijk van de speciale onderwijszorg aan veranderende omstandigheden VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

8 Dialoog, reflectie en onderzoek
VELON 2008 Dialoog, reflectie en onderzoek A moral-intellectual perception of teacher education requires a mission and a setting which provides a context for inquiry. “The mission …… requires of the setting’s stewards not just dialogue but reflection, reading, inventing, and rethinking.” Goodlad (1994, p.17) VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

9 Post-initial programmes are challenged to create a flexible setting which facilitates a flexible response to developments in the educational field….. Such a flexible setting appears to be difficult to create…. Caused partly because the traditional terms we use (module, schedule, class) …. Apparently neutral terms …. We should think off the beaten track and throw these terms out the window. VELON 2008

10 VELON 2008 Smith, 2000: We need a new infrastructure, a new model: ‘ The platform of Teacher Education’ A program that is the best for the students, that reacts creatively to what has to be done, where knowledge is continuously refreshed, where all (schools, universities, teacher’s associations, parents’ groups) have a role VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

11 Platform is een concept
The platform should be interpreted in a broad sense and refers to the infrastructure of the course as a whole: goals, organization, curriculum, participants VELON 2008

12 Geen solo-optredens, maar een co-productie
VELON 2008 Geen solo-optredens, maar een co-productie Bridget Somekh en Susan Groundwater – Smith (2007): “ a place that involves true collaboration, where teachers find mutual support, where participants are ready to share, where they accept and respect themselves and others, where the agency of children is encouraged” VELON 2008 (c) Kenniskring interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling/ Fontys OSO

13 Interactieve vormen van kennisontwikking
Interactief ≠ interacties tussen personen Interactief = wisselwerking tussen diverse vormen van kennis VELON 2008

14 Interactie tussen toepassen en ontwikkelen van professionele kennis:
kennis toepassen, informatie verzamelen, informatie interpreteren, nieuwe kennis ontwikkelen, deze weer toepassen etc VELON 2008

15 Interactie tussen kennisgebieden
Ideologisch gebied: het ‘ willen’ Technologisch gebied: ‘ wat zou allemaal kunnen’ Empirisch gebied: het ‘ feitelijk weten hoe ‘willen’ en ‘kunnen’ zijn gerealiseerd’ VELON 2008

16 Interactie tussen academische en professionele kennis
“Helpt de theorie om de realiteit anders waar te nemen; biedt het nieuwe perspectieven?” “Wanneer kan ik die theorie gebruiken? Hoe zal ik dat doen en met welk doel?” VELON 2008

17 Interactie tussen individuele en collectieve kennis
Door kennis te delen bijdragen aan de gezamenlijke praktijk + deze praktijk = bron van feedback Bijdragen aan de kennisbasis van de beroepsgroep Commitment met kwetsbare kinderen; verbinden met maatschappelijke ontwikkelingen VELON 2008

18 Interactie tussen kennis op verschillende niveaus
1: inhoudelijke kennis: onderwijsinhoud, de leerlingen, pedagogisch-didactisch handelen etc. 2: methodologische kennis hoe kennis op niveau 1 ontwikkeld kan worden (over reflecteren, actie-onderzoek, evaluerend handelen etc.) VELON 2008

19 Professionals zelf moeten theorie en praktijk met elkaar verbinden
1: wereld van de concrete acties in de realiteit 2: persoonlijke interne wereld van de ervaring 3: wereld van de concepten, theorieen, abstracties VELON 2008

20 VELON 2008

21 Bouwstenen in het platform
Carlos van Kan student Kara Vloet Karel Smeets Jos Kienhuis Jacqueline van Swet opleiding werkplek Frank Cornelissen Hans van Huijgevoort VELON 2008

22 Carlos van Kan Samen met docenten reflecteren op bumpy moments
VELON 2008

23 Kara Vloet Bouwen aan professionele identiteit op het platform: verhalen in dialoog VELON 2008

24 Jacqueline van Swet Critical friends
Interactive knowledge-construction at master’s level. Wederzijds leren door ervaren docenten en hun opleiders in een masteropleiding Critical friends VELON 2008

25 Karel Smeets Action research in the school context: Teacher decision-making and teacher leadership. VELON 2008

26 Jos Kienhuis De ontwikkeling van ‘de stem’ van de leerling VELON 2008

27 Frank Cornelissen Het ‘opschalen’ van kleinschalig leerkrachtonderzoek
naar de schoolorganisatie VELON 2008

28 Hans van Huijgevoort Congruentie in onderliggende waarden en overtuigingen in relatie tot schoolcultuur en actieonderzoek. VELON 2008

29 Meer weten…… C.Vloet@fontys.nl K.Smeets@fontys.nl C.vanKan@fontys.nl
VELON 2008


Download ppt "Masters programma als platform"

Verwante presentaties


Ads door Google