De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs
Greetje van den Heiligenberg, Ton Bruining, Bert Schlüter. Lectoraat Competentiegericht & vraaggestuurd leren Avans HS Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Koffie schenken of koffie veredelen?

2 Programma Inleiding + interactie Ton Bruining Stellingen (Toelichting)
Bert Schlüter Greetje van den Heiligenberg Debat

3 Knelpunten in de professionalisering van leerkrachten
Productiemedewerkers ipv. Creatieve professionals (Coonen, 2005) Ervaringsconcentratie, Technische, economische en perspectivische obsoletie Defensieve leerprocessen Argyris & Schon (1974) Lipsky (1980), Argyris (1999), Engeström (1999) Beperkte professionalisering Bert schluter/Sherrill Wels (2006/2007) Ad Stadhouders/Greetje van de Heiligenberg (2007)

4 Emancipatie van de Lerenden

5 Multiculturele samenleving -
multicultureel drama Kenniseconomie - kennisland op achterstand Kwaliteit van het HBO? Individualisering - verlies aan sociale cohesie

6 Professionaliteit in het onderwijs:
Van koffie schenken naar koffie veredelen!

7 Ontwikkelingen in het onderwijsveld
Relaties tussen spelers in het onderwijsveld Opvattingen over kennis en leren Opleidingsscholen en academische basisscholen Erkenning van complexe beroepspraktijk

8 Toekomstbeeld Samen creëren van beroepsbeeld
Beleidssturing en frontlijnsturing Leren in netwerken/leren op de werkplek Ontwikkeling van kennisbasis vanuit de praktijk, samen met praktijkgerichte onderzoekers Ontwikkeling van standaarden Discrete leraar

9 Hoe het leren in arbeidsorganisaties en van medewerkers verbeterd kan worden? “Daar weten we eigenlijk bar weinig van” Rob Poell, Hoogleraar HRD aan de Universiteit Tilburg in Opleiding & Ontwikkeling, december 2005

10 Werkplek gerelateerd leren
Systeemdenkers: Lipsky Argyris & Schon Senge Engestrom Midgley Onderwijskundigen: Eraut Kessels Simons Wenger Nederlandse (promotie)onderzoeken naar werkplekleren

11 Teleurgesteld door de fantasiewereld van de modellenbouwers in de organisatiewetenschappen en de onderwijskunde!

12 Bruining (2006) Learning behind the frontline of public service
Narratief onderzoeksrapport Literatuurstudie naar werk- gerelateerd leren Onderbouwing van een kritische benadering Reflexieve brieven

13 Spanningen tussen theoretische modellen en de weerbarstige
praktijk Managers ontvankelijker voor managementboeken dan voor verhalen van medewerkers Het leren in leergemeenschap bevorderd door: Vasthoudendheid van enkelen Leervermogen/leerbereidheid/creativiteit van individuen Leervermogen/leerbereidheid van leergemeenschap Het leren in leergemeenschap wordt ondermijnd door: Politieke processen Bureaucratische procedures Ego’s van de begeleiders Gebrek aan vaardigheden van de begeleiders Gebrek aan eigenaarschap Gebrek aan cohesie in de organisatie Afwezigheid van de burger (klant)

14 Werkingsprincipes Eigenaarschap Wederzijdse aantrekkelijkheid
Zelfsturing  Ontwikkelingsgerichtheid

15 Coördinaten Ton Bruining KPC Groep Postbus 482
5201 AL ‘s-Hertogenbosch Avans Hogeschool Postbus 90116 4800 RA Breda


Download ppt "Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google