Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartina Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper en Monique Volman
2
Onderzoek doen in de eigen onderwijspraktijk In het onderwijs doe je voortdurend onderzoek: nadenken over en reflecteren op de eigen praktijk en over veranderingen in die praktijk Daarbij kom je op allerlei vragen over die praktijk: onderzoeksvragen En daarbij horen verwachtingen over de opbrengsten van die veranderingen: werkhypothesen
3
Onderzoekscyclus Formuleren van een hoofdvraag of probleemstelling: wat wil je weten over de onderwijsverandering? Opstellen van (werk)hypothesen: wat verwacht je te bereiken met die onderwijsverandering? Vaststellen van instrumenten: hoe ga je dat meten? Uitvoeren van het onderzoek Analyseren van de resultaten Schrijven van een onderzoeksverslag
4
Ronde 1: individueel en tweetallen Waar wil ik meer over weten? - formuleer zo concreet mogelijk om welke onderwijsverandering het gaat, op welke situatie die betrekking heeft en wie daarbij betrokken zijn Wat wil ik daarover weten? - formuleer zo precies mogelijk wat je met deze toepassing in deze onderwijssituatie verwacht te bereiken
5
Ronde 2: plenair Bespreken van enkele voorbeelden: - zijn de onderwijssituatie en de onderwijsverandering helder geformuleerd? - is er sprake van een duidelijke werkhypothese? - is er sprake van een onderzoekbare werkhypothese? - hoe kunnen we de onderzoeksvraag en/of de werkhypothese evt bijstellen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.