Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRoeland Bos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Vraagverheldering leren met meer effect
Prof. Rob Martens Onderwijsstudies
2
Bird eye op ontwikkelingen op scholen
ICT is sinds kort geen probleem meer Techniek inspireert didactiek Het gaat nu heel snel En het gaat steeds sneller
3
Onderzoekbaarheid van onderwijs: oefening in de evenwichtskunst
Verlies momentum Ivoren toren Criteria losgekoppeld van de werkelijkheid op school Te traag Detaillistisch geneuzel Kortom… onderwijsonderzoek inspireert vernieuwing niet? Scholen niet op wetenschap gericht Moeilijk om controlecondities te vinden Conservatisme bij docenten Experimenteren met leerlingen kan niet Kortom… ‘harde’ bewijzen zijn onmogelijk?
4
Onderzoekbaarheid van onderwijs: oefening in de evenwichtskunst
Onderzoek met gebruikmaking van wetenschappelijke technieken geeft broodnodige rust, distantie, feitelijkheid en generaliseerbare bewijslast in een debat waarin iedereen een mening heeft onderwijsonderzoek heeft uiteindelijk alleen waarde als het kadert in contexten met gemotiveerde scholen die echt ergens voor gaan waardoor de innovatie ‘in balans’ is
5
theorievorming Bijdrage aan theorievorming is de sleutel tot goed onderzoek via instrumentkeuze en generaliseerbare conclusies. Een voorbeeldje…self-determination theory
6
Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst relatedness control competence Omgevings-kenmerk gedrag Omgevings-kenmerk inzet Intrinsic motivation Omgevings-kenmerk uitval
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.