Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDries Dekker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
2
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
3
Inhoudstafel 3 INLEIDING Betekenis van de studie van klassieke talen voor jongeren van vandaag ALGEMENE DOELSTELLINGEN 2.2 Vaardigheden en attitudes herwerkt CHRISTELIJK MENSBEELD ALGEMENE PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE WENKEN 4.1 Taalverwerving als eerste stap van leesmethode 4.2 Lectuur 4.3 Zelfstandigheidsdidactiek 4.4 Differentiatie 4.5 ICT 4.6 Leerlingenzorg en taalbeleid 4.7 Evaluatie MINIMALE MATERIELE VEREISTEN
4
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
5
Taalverwerving versus lectuur Dietske Lehembre mei – juni 2013 5 Taalverwerving = 1 ste stap naar leesmethode Woordenschat: zie p. 11-12 Grammatica in functie van tekstbegrip: zie p. 11-12 Helder systeem Rationalisering op basis van frequentieonderzoek Oefen in lectuurcontext Basis voor syntactische verwachtingspatronen
6
Taalverwerving versus lectuur Dietske Lehembre mei – juni 2013 6 Lectuur Leesmethode Grammaticale analyse alleen waar het noodzakelijk is voor tekstbegrip Valentiegrammatica zeker niet contradictorisch met lineaire leesstrategie Gaio Vipstano C. Fonteio consulibus, diu meditatum scelus non ultra Nero distulit,....
7
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
8
Differentiatie 8 divergent convergent motivatie
9
Differentiatie Dietske Lehembre mei – juni 2013 9 servicedeel moeilijkheids graad leertijd groeperings vorm methode belangstel ling
10
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
11
Evaluatie 11 In welke mate heeft de leerling de leerplandoelstellingen bereikt? Valide Representatief Herkenbaar betrouwbaar
12
Evaluatie Dietske Lehembre mei – juni 2013 12 tips voor evaluatie p.18-19: Alle componenten van LP: Taalverwerving Taalreflectie Lectuurreflectie cultuurreflectie behandelde tekst: extra woordenschat erbij geven! niet-behandelde tekst: niet alleen bij examens! (taalreflectie) suggesties opdrachten: syntaxis onderzoekscompetenties
13
EVALUATIE: gevolgen van nieuwe syntactische benadering : Verdeel de hoofdzin in zinsdelen en benoem de syntactische functie van elk zinsdeel. (i.p.v. de gebruikelijke vraag: ‘Verantwoord de naamval’) Duid het onderwerp, elke tweede en eventueel derde noodzakelijke aanvulling aan. Kies uit de opgegeven mogelijkheden de correcte bijzin die kan aansluiten bij de hoofdzin en verantwoord je keuze. Aanbeveling: beperk oefeningen en evaluatie niet tot de naamvalsyntaxis: de vraag naar de syntactische functie van het onderlijnde zinsdeel(-stuk) kan betrekking hebben op één woord of op een hele constructie (bv. voorzetselgroep, bijzin…)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.