Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Geschiedenis havo 4 - een introductie
2
Historische kennis en vaardigheden
Weten wat de betekenis van een begrip is Feiten, gebeurtenissen, personen, ontwikkelingen, jaartallen Vaardigheden toepassen Bron beoordelen (soort bron: primair of secundair) en interpreteren Bron toepassen (gebruiken) Onderscheid maken tussen feit en mening Dateren (bij welke periode past de bron)
3
Bronnen Geschreven Ongeschreven
4
Feit en mening Feit Mening Feyenoord heeft 7 punten uit 3 wedstrijden
Dit shirt is het mooiste shirt van Nederland
5
Oorzaak, gevolg en aanleiding
Gebeurtenissen 1 en 2 (oorzaken) leiden tot gebeurtenis 3 (gevolg) Gebeurtenis op kortste termijn is de aanleiding (waardoor iets gebeurt, de laatste druppel) Voorbeeld Oorzaken Wereld Oorlog I: wapenwedloop, nationalisme, imperialisme, bondgenootschappen. Hebben als groot gevolg spanningen in Europa. Aanleiding voor het uitbarsten van de strijd: moord op Frans Ferdinand in Sarajevo
6
Continuïteit vs discontinuïteit
Continuïteit en discontinuïteit breuk met het verleden of doorlopende lijn Geleidelijk of schoksgewijs Verschillende soorten ontwikkelingen bestuurlijk (politiek), sociaal, economisch en culturele ontwikkelingen (Maatschappijmodel).
7
Standplaatsgebondenheid
Standplaatsgebondenheid houdt in dat het denken en handelen van een persoon wordt bepaald door de plaats (land, cultuur, sociale laag, godsdienst) en de tijd (eeuw, gedachten die toen normaal waren) waarin hij leeft Voorbeeld: In de Middeleeuwen was het heel normaal om iemands hand eraf te hakken als hij wat had gestolen. Wij vinden dit nu wel een hele zware straf, je kunt immers toch niet zomaar over iemands lichaam beslissen? Dit is onze standplaatsgebondenheid. In de Middeleeuwen dachten ze hier echter heel anders over: met die hand was er gestolen en zonder hand zou het stelen moeilijk worden. Dit is hun standplaatsgebondenheid. Even een heel ander voorbeeld
8
Standplaatsgebondenheid
Wie zijn dit?
9
Historisch overzicht Boek Tijdvakkendossier
Waarom maken we een dossier? Hoe werkt dat?
10
Het tijdvakkendossier
Per tijdvak jaartallen, kenmerken, toetsvraag maken en extra opdrachten maken Wat zijn Tijdvakken, kenmerken en structuurbegrippen? Je bewaart alles wat je doet in de periode bij het juiste tijdvak en levert het dossier met de opdrachten in. Waarom maken we een dossier? In de les krijg je de tijd om aan het dossier te werken
11
Huiswerk Lezen Maken blz. 3 t/m 10 Oriëntatie hfd 1, blz. 16
opdracht 8, blz. 11
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.