Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFemke Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze
2
Inhoud Autonoom en vraaggestuurd leren in 4C/ID Centrale rol van assessment De paradox van de keuze Voorbeeld ontwikkelingsportfolio Vragen en discussie
3
Autonoom en vraaggestuurd leren in 4C/ID
4
Leertaken
5
Variatie
6
Taakklassen
7
Ondersteuning
8
Ondersteunende informatie
9
Procedurele informatie
10
Deeltaakoefening
11
Nivo 1 - vraagsturing vraaggestuurde deeltaakoefening “getriggered” vanuit de leertaken relatief eenvoudig te implementeren vaak eenvoudig individueel aan te bieden drill-and-practice COO op computer in de hoek van de klas applicatiecursussen, re-animeren, presentatie- vaardigheden etc.
12
Nivo 2 - vraagsturing vraaggestuurde ondersteunende info “getriggered” vanuit leertaken of taken die zich voordoen in de praktijk veel lastiger te implementeren ad-hoc samenstellen van groepen ad-hoc samenstellen van inhouden
13
Nivo 3 - vraagsturing vraagsturing heeft direct betrekking op de leertaken getriggered vanuit: huidige competentienivo van de student gewenste competentienivo van de student vereist assessment en/of beoordeling! door docent/school, of door de student zelf (self-assessment)
14
Centrale rol van Assessment
15
Assessmenttaken assessmenttaken
16
Protocol Portfolio Scoring Vier kenmerken: methodenmix standaardset beoordelingscriteria absolute standaarden beslissing Straetmans, G., Sluijsmans, D., Bolhuis, B., & van Merrienboer, J. (2003). Integratie van instructie en assessment in competentiegericht onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21(3), 171-197.
17
1. Methodemix “valid assessment of professional competence has proven to be an elusive goal. Objective test items are criticized as being unrealistic and therefore invalid. Direct observation tends to be unreliable and therefore invalid. Simulations share both of these flaws to some extent. Basically, you can’t win” (Kane, 1992) dus: zorgen voor een scala aan assessmentvormen
18
2. Standaardset beoordelingscriteria alle bewijsstukken dezelfde beoordelingsgrondslag om op te mogen tellen evenwicht tussen globaal en specifiek
19
Routinematige aspecten ongeacht de taak wordt de vaardigheid m.b.t. deze criteria op dezelfde wijze gedemonstreerd/toegepast typen periodiek stelsel scheikunde formules
20
Probleemoplosaspecten afhankelijk van de taak wordt de vaardigheid m.b.t. deze criteria gedemonstreerd/toegepast systematische probleem aanpakken (SAP: waaraan moet het probleemoplosproces voldoen?) bijv. diagnose stellen
21
Attitude-aspecten op tijd komen vriendelijke benadering netjes gekleed wijze van samenwerken communicatieve aspecten
22
3. Absolute standaarden heeft de student de betreffende competentie op het moeilijkheidsniveau van de taakklasse verworven? assessoren bepalen de standaard voor een competentie = het minimum dat behaald zou moeten worden bij een beginnende beoefenaar
23
4. Beslissing nemen horizontale evaluatie: in welke mate wordt aan alle aspecten over de hele competentie gezien voldaan verticale evaluatie: in welke mate wordt aan de afzonderlijke aspecten voldaan, gemeten met een aantal verschillende assessmentvormen
24
Rol PPS basis voor advisering om zo de samenhang in het curriculum te waarborgen bij interpreteren van assessments (feedback) bij selecteren van leertaken (feedforward)
25
Flexibilisering en de Paradox van de Keuze
26
Studentsturing over taakselectie PORTFOLIO TAKENBAK ADVIES taakselectie door student Taakuitvoering(Zelf)Beoordeling Taakkenmerken Prestatie op taak Mentale inspanning Tijd Zelfstandigheid Selectie-vaardigheid
27
Takenbak: Collectie leertaken elke student zijn eigen curriculum i.p.v. één curriculum voor elke student taken geordend naar moeilijkheid in taakklassen per taakklasse: taken met verschillende niveaus van ondersteuning en begeleiding per taakklasse en ondersteuningniveau: taken die verschillen op kenmerken waarop ze ook verschillen in de “echte” wereld (variatie)
28
Paradox van de keuze Aantal taken Satisfactie beginner gevorderde
29
(Zelf)beoordeling Hoe naar autonoom leren? naast ontwikkeling van inhoudelijke competenties, ook hogere-orde competenties zoals self-assessment advisering en begeleiding is strikt noodzakelijk om de samenhang en competentie-ontwikkeling te waarborgen (3 de nivo) advies bij samenstellen en interpreteren van gegevens uit het portfolio Bepalen van subset van taken waaruit gekozen kan worden (N) advies bij selecteren van leertaken
30
Hoe ging het Wat zijn mijn verbeterpunten Terugblikken Aan welke verbeterpunten werken Met welke taken Vooruitplannen Advies op basis van gestructureerd ontwikkelingsportfolio
31
Portfolio kapper-in-opleiding (Wendy Kicken, OUNL i.s.m. ROC ASA A’dam)
36
O V G K H: Onvoldoende, Voldoende, Goed, Kijkopdracht, Hulp geboden (K full-support of half- support ontvangen, H gevorderde leerlingen heeft beginneling half-support gegeven)
39
Discussie Risico’s van vraagsturing Assessment en portfolio is sleutel tot flexibilisering Sterk vereenvoudigd door slim ICT gebruik Massa-individualisering….
40
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.