Download de presentatie
1
De steekproefopzet bepalen
Hoofdstuk 10 De steekproefopzet bepalen
2
Basisbegrippen bij steekproeven en steekproeftrekking
Populatie Steekproef Steekproefeenheid Volledige telling Steekproeffout Steekproefkader Steekproefkaderfout
3
Basisbegrippen uit de steekproeftheorie
4
Basisbegrippen bij steekproeven en steekproeftrekking
Populatie: de complete groep die wordt bestudeerd, zoals aangegeven in de doelen van het onderzoeksproject. Steekproef: een deelverzameling van de populatie die representatief hoort te zijn voor de gehele groep. Steekproefeenheid: het meest basale onderzoeksniveau. Volledige telling: een telling van de gehele populatie.
5
Basisbegrippen bij steekproeven en steekproeftrekking
Steekproeffout: alle fouten die in een survey optreden omdat je een steekproef gebruikt. Steekproefkader: een soort moederlijst van alle steekproefeenheden in de populatie. Steekproefkaderfout: de mate waarin het steekproefkader niet de gehele populatie omvat waarop het onderzoek betrekking heeft.
6
Redenen om een steekproef te nemen
Praktische overwegingen, zoals de kosten en de omvang van de populatie. De doorsnee onderzoeker of onderzoeksbureau kan de enorme hoeveelheid gegevens die een volledige telling genereert niet analyseren.
7
Twee basismethoden van steekproeftrekking
Aselecte steekproeven: steekproeven waarbij de leden van de populatie een bekende kans hebben om in de steekproef terecht te komen. Niet-aselecte steekproeven: steekproeven waarbij de kans dat de leden van de populatie in de steekproef terechtkomen onbekend is.
8
Methoden van aselecte steekproeftrekking
Enkelvoudige aselecte steekproeven Systematische steekproeven Clustersteekproeven Gestratificeerde steekproeven
9
Niet-aselecte steekproeven
Gemakssteekproeven Beredeneerde steekproeven Sneeuwbalsteekproeven Quotasteekproeven
10
Online steekproeven Voorbeelden van drie soorten online steekproeven:
Aselecte online onderscheppingssteekproeven Online steekproeven op uitnodiging Online panelsteekproeven Andere online steekproefmethoden: analyseer hoe de potentiële respondenten zijn geselecteerd.
11
Stappen van het steekproefproces
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.