Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdQuinten Peters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
Algmene concepten die de basis vormen voor de waardebepaling van een bedrijf Basisinformatie voor de bedrijfswaardering De cashflow van een bedrijf schatten en de waarde van het bedrijf bepalen Definitie van cashflow De cashflow van een bepaald jaar vaststellen hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
2
Algmene concepten voor de waardebepaling van een bedrijf
Marktwaarde van het bedrijf Actieve waarde van de lopende onderneming Hoogste economische waarde van de aanwezige activiteiten De waarde van het bedrijf als de toekomstige voordelen centraal staan De waarde van het bedrijf gerelateerd aan de waarde van alternatieve investeringen De waarde van het bedrijf gebaseerd op de contante waarde van de cashflows De waarde van het bedrijf die gebaseerd is op objectiviteit hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
3
Basisinformatie voor de bedrijfswaardering
Winst- en verliesrekeningen Balans Rendementen die passen bij het risiconiveau Interviews met de huidige eigenaars en het personeel Beoordeling van de toekomstige zakelijk omgeving van het bedrijf hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
4
Contante waarde van de cashflow
Winst geörienteerde benadering Kan gebruikt worden voor interest, belasting en afschrijving Gebruik een reëel rendementspercentage hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
5
Verwachte rendementen op de lange termijn
Openbaar verhandelde bedrijven 12-18% Bedrijven in particulier eigendom 20-35% Angel investeerders % Verstrekkers van venture kapitaal 35-80% hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
6
Ratio’s bij marktvergelijking
Prijs/omzet Prijs/cash Flow Prijs/winst voor interest, afschrijving en belasting Prijs/dividend Prijs/verkopen Prijs/activa Prijs/boekwaarde Prijs/klant Prijs/eenheid hoofdstuk 13 : bedrijfswaardering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.