Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAugusta Jansen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
19 april 2013 Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
2
De weg naar excellente dienstverlening
2010 – Coalitieprogramma 2011 – Extern onderzoek ‘Bruggen Bouwen’ 2012 – Villa Veere & Visie Dienstverlening
3
Villa Veere Bestuurskrachtig en zelfstandig Excellente dienstverlening Dienstverlening altijd dichtbij Organisatieverandering
4
Visie Dienstverlening
Ambitie: van goed naar EXCELLENT Bestaat uit: Visie Doelstellingen Uitvoeringsprogramma (incl. NUP!) Organisatie
5
Informatiebeleid (v.a. 2003)
Werken onder architectuur Standaarden KING NUP Mid Office Community Partnership (“niet alles zit in de standaard”) Innoveren, Borgen processen, Optimaliseren mogelijkheden
6
Product & dienst catalogus (PDC)
Referentie architectuur eGemeente (versie 2.1) Functionele componentenAr FrontOffice MidOffice BackOffice Overheids portaal Gemeente portaal Werkplek KCC Zakenmagazijn RGBZ ZTC Middelen Burgerzaken Authenticatie Zaak afhandeling burger Jeugd & Onderwijs Document management Personalisatie Werk, Inkomen & Zorg Output management Formulieren Belasting & Kadaster bedrijf Relatie management Betaling Vergunningen & Handhaven Management informatie Orkestratie Synchronisatie Product & dienst catalogus (PDC) Adressen & Gebouwen Gegevensmagazijn Sector RSGB Geo instelling Digitale kaart Ruimtelijk beheer Content management Overig … Gemeentelijke servicebus Digikoppeling (OverheidsServiceBus) Ontsluiting LV Compliant met: Landelijke basisregistraties & verwijsindexen Personen Adressen Gebouwen Topografie ... DKD 6
7
Processen digitaliseren
Kwaliteit van dienstverlening én efficiënte bedrijfsvoering Dienstverlening plaats- en tijdonafhankelijk Eerste processen “live” vanaf 2006 Paradox van Larnier: Overschat niet de korte termijn effecten, Onderschat niet de lange termijn effecten
8
Leerlingenvervoer Ongeveer 100 aanvragen per jaar
Proces “slim en slank” gemaakt Geen onnodige vragen stellen Gebruik maken van basisgegevens Digitaal via Midoffice-component (“generiek proces”) Via communicatie “digitale route” stimuleren (bv. verloten cadeaubonnen) Na 3 jaar 70% digitaal Opgenomen in database “Goed Opgelost” (BZK)
9
Parkeervergunningen 2012 proces “herijkt” mbv ESF-subsidie (vermindering regeldruk door bv. geen kopie kenteken meer te vragen) Digitaal proces ingericht (vergelijkbaar met leerlingenvervoer) 1e jaar ± 25% digitaal (250 van de 1000) Binnenkort evaluatie Op basis daarvan proces weer aanpassen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.