Download de presentatie
GepubliceerdThomas Geerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
constante vs variabele kosten directe vs. indirecte kosten algemene (niet verbijzonderde kosten) vs bijzondere kosten (eenmalige kosten) Normale productie = 80% van maximale productie i.h.a., aantal voor standaard kostprijs.
2
Kostprijsbepaling (2) 5 Prijsbepalingsmechanismen: mark up pricing
targetpricing direct costing (contribution margin) differentiële kostprijsberekening voor- en nacalculatorische kostprijzen
3
Budgettering Klassieke kostenbudgettering (top-down)
Programma budgettering (afweging bij keuze) Gedragsbenadering ? Wiskundige budgettering Zero-based budgettering, zo weinig mogelijk ballast van verleden meenemen
4
Investeringsselectie
Pay back periode, cash georiënteerd, levensduur investering blijft weg, rentekosten worden niet meegenomen. Belangrijk als liquide middelen schaars zijn Gemiddelde winstvoet, rentekosten worden niet meegenomen netto contante waarde (NCW), levensduur, restwaarde en rentekosten worden meegenomen. Geeft meest zuivere antwoord qua beste rendement. Interne rentevoet (disconto waarbij de NCW gelijk is aan 0) N.B. Bij B2B marketing speelt Total Cost of Ownership een grote rol.
5
Break even analyse Eenvoudigste: Omzet = Kosten
Veiligheidsmarge (procentuele marge boven break even afzet) Shutdown point (opbrengst kleiner dan differentiële kosten) Kritisch ordergrootte (omvang waarbij de order kostendekkend is)
6
Voorbeeld marge A. Marge = percentage van Inkoop, bijv. 45%
100% A. Marge = percentage van Inkoop, bijv. 45% V = 1,45 I en dus I = V / 1,45 = 0,689 V B. Marge is percentage van Verkoop, bijv. 45%: V = I / 0,55 = 1,81 I en I = 0,55 V 45% 55%
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.