Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014
2
HEDENDAAGSE uitdagingen: Klimaatsverandering Gezondheidszorg Energiebesparing Veiligheid Bejaardenzorg Mobiliteit Efficiënte Overheid Actieve rol Overheid Situering van het Innovatief Aanbesteden
3
Brede invulling van innovatie: Producten Diensten Processen Organisatie Marketing Sociale Gradaties: New to the world (breakthrough) Technologieplatform Incrementeel New to the organization (diffusie) Innoveren is verbeteren
4
Innovatief Aanbesteden Context
5
Aanbesteden van Innovatie verwijst naar de activiteit van de overheid waarbij innovatie wordt aangekocht: Bestaande innovatie Nog te ontwikkelen innovatie Ondersteund met innovatieve vormen De innovatie wordt aangekocht: socio-economische problemen op te lossen (Mobiliteit, Milieu, Energie, Veiligheid, …) efficientie van de openbare dienstverlening te verhogen Aanbestedende overheid is vragende partij = initiatiefnemer (in tegenstelling tot subsidie) Innovatief Aanbesteden: Definitie
6
Pre-commercial procurement: Why? 6 R&D Private sector Innovation/ Added Value Public sector Innovation/ Added Value R&D Gap Marketing society, citizen B2B; B2C
7
7 Beleidsoptie minister Masterplan Innovatie- platform Precommercieel Aanbesteden Precommercieel Aanbesteden Commercieel Aanbesteden Voorbereiding Aanbesteding Contract/ Uitvoering Contract/ Uitvoering Projectverantwoordelijken Aanzetten van Masterplannen Andere innovatie instrumenten Aanstellen contactpunten per beleidsdomein Het Vlaams Concept Innovatief Aanbesteden
8
8
9
Eigen procedure buiten de aanbestedingsregels Transparant Gelijke behandeling + principes van behoorlijk bestuur Deelnamecriteria zo beperkt mogelijk Klemtoon op innovatief karakter als toekenningscriterium Prijs bepaald door vraag en aanbod en niet door de kostprijs van O&O Parallelle toekenning aan meerdere partijen Mag geen voordeel creëren voor een partij bij de eigenlijke commerciële aanbesteding De Pre-commerciële Aanbesteding
10
Verloopt overeenkomstig de geldende aanbestedingsregels Forfaitaire grondslag (=vaste prijs) Gelijke behandeling Mededinging Procedure volgens offerteaanvraag (Meest Economisch voordelige offerte) De commerciële aanbesteding
11
Uniek instrument Kenmerken: Overheid aanzetten tot analyse van noden en aankoopbehoeften Maximale informatie uitwisseling tussen vraag- en aanbodzijde Commitment van vraagzijde voor innovatieve oplossingen Innovatieplatform met optimale inzet van innovatieactoren en innovatiebeleidsinstrumenten Resultaat: De Overheid krijgt innovatieve oplossing voor socio-economische problemen Private consument krijgt producten met beter ecodesign Macro-economisch: positieve bijdrage tot de 3% O&O Lissabon doelstelling De resultaten van Innovatief Aanbes teden
12
Ontwikkeling Ondersteunende webapplicatie Juridische onderbouw van gehele traject (offerteaanvraag uitgestuurd) Uitbouw Kenniscentrum Innovatief aanbesteden Sensibilisatie van de verschillende actoren: Vlaamse overheid: on-going Federaties/bedrijfsorganisaties/bedrijven : overleg (start 11/2009) Kennisinstellingen start 11/2009) 42 ingediende projecten dankzij een actieve bijdrage van de verschillende beleidsdomeinen: Projecten in verschillende stadia Interessante projecten uit onverwachte hoek (cultuur, sociale economie) … Stand van zaken op 01/10/2009
14
Vragen? Bedankt Christophe Veys cve@iwt.be www.innovatiefaanbesteden.be 14
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.