De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Management en logistiek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Management en logistiek"— Transcript van de presentatie:

1 Management en logistiek
Hoofdstuk 6 Distributie Roel Grit Jan de Geus

2 Hoofdstuk Distributie

3 Distributie Distributie is het brengen van het gereed product van een producent naar zijn klant. Activiteiten van fysieke distributie handling gereed product opslag gereed product transport groepage degroepage overslag Subsystemen distributie (distributielogistiek) voorraadbeheer gereed product magazijnen en andere opslag extern transport

4 Commerciële functie distributie
Distributie krachtig marketinginstrument: Distributie bij 4 P’s van marketingmix: de P van plaats Distributie bij de zeven J’s-regel: juiste hoeveelheid, juiste conditie, de juiste plaats en de juiste tijd. ‘Elke dag vers!’, Binnen 24 uur geleverd’, ‘ruim assortiment’, ‘tuut, tuut, dat is snel!’ Distributie-intensiteit Bijvoorbeeld: distributie-intensiteit van 75% voor bepaald product betekent ……. Distributienetwerken Intensieve distributie Selectieve distributie Exclusieve distributie Geef een voorbeeld van elk.

5 Distributiekanalen Distributiekanalen = weg van een product van producent naar klant ~ keten ~ bedrijfskolom ~ distributiekolom Partijen Producent (productiebedrijf, fabrikant) Groothandel (grossier, importeur) Grossier wordt eigenaar van de goederen in zijn magazijnen. Distributiecentrum (DC) Eigendom van fabrikant, supermarktketen of logistieke dienstverlener. Public warehouse Eigendom logistieke dienstverlener, gaat verder dan distributiecentrum. Detailhandel (dealer, winkel, verkooppunt of retailer)

6 Distributiekanalen

7 Begrippen E-commerce veem distribuant food-artikelen
non-food-artikelen HACCP (Hazard Analysis Critical Control Points) pull-systeem push-systeem EDI

8 Functies distributiecentrum (DC)
Beheersfunctie Voorraadfunctie Groepagefunctie Met o.a. orderverzamelen (order picking) Overslagfunctie Eventueel cross docking Transportfunctie

9 Distributiecentrum

10 Public warehouse Public warehouse = Distributiecentrum ‘Plus’ Ook informatiefunctie door logistieke dienstverlener. Heet ook wel logistiek servicecentrum (spraakverwarring). Voordelen van public warehouse voor een fabrikant o.a. lagere kosten geen vaste kosten: er wordt per handeling betaald geen eigen magazijn nodig fabrikant kan zich richten op zijn kernactiviteiten gebruikt de vakkennis van het public warehouse Begrippen Value Added Logistics (VAL) Logistieke service provider (logistiek dienstverlener) Warehouse Management Systeem (WMS)

11 Radio frequency identification
RFID-tag (responder) = chips ter identificatie in voorwerpen Passieve RFID-tags Actieve RFID-tags Voordeel t.o.v. barcode: leesapparaat en de tag hoeven elkaar niet te ‘zien' Toepassingen RFID Identificatie van onderdelen en gereedschappen in productielijn Identificatie van kratten en pallets Herkennen van voertuigen ‘Intelligente schappen’ in magazijn of supermarkt Tracing Toegangscontrole bij voetbalstadions en skipistes Let op: privacy!

12 Tracking en tracing Identificatie producten met
Streepjescode (barcode)en een scanner Radio frequency identification (RFID) Gegevens vastleggen in database van computer Tracking ‘opsporen’: waar is een product of order op enig moment in de keten? Tracing (traceren): achterhalen geschiedenis producten in de logistieke keten. Stroomopwaarts Vanaf eindproduct terug naar halffabricaten en grondstoffen: opsporen bron van probleem. Stroomafwaarts Vanaf grondstoffen via halffabricaten naar eindproduct: partij terughalen.

13 Tracing Stroomafwaarts Wat terughalen? Stroomopwaarts
Oorzaak probleem?

14 Management en distributie
Distributiekosten in de orde van 20% van de verkoopprijs: Transport Handling inkomende goederen Opslag Rente over voorraden Reconditionering Handlingkosten uitgaande goederen Administratiekosten Informatiekosten

15 Managementkeuzes distributie
Keuzes worden bepaald door de gewenste customer service en de kosten: kortere doorlooptijd verhoging van de flexibiliteit verbetering van de leverbetrouwbaarheid Keuzes in samenwerking met Marketing en topmanagement: Welk distributiekanaal? Waar en hoe moet het eindproduct beschikbaar komen? Welke verpakkingen? Welk transportmiddel? Eigen transportmiddelen of inhuren bij een verlader? Eigen magazijnen of distributiecentra? Of inhuren? Wat is gunstigste ligging van eventueel eigen distributiecentra? Wie regelt welk deel van de goederenstroom? Welke informatie is waar nodig? Gebruikmaken van tracing of tracking? EDI toepassen? Intensieve, selectieve of exclusieve distributie? Moderne technieken als RFID gebruiken?

16 Uitbesteding distributie?
Redenen eventueel uitbesteding distributie Terug naar de kernactiviteiten Minder ‘kopzorgen’ Vaste kosten worden variabel Lagere investeringen Financiële voordelen Logistieke kwaliteit gaat omhoog

17 ICT-hulpmiddelen Warehouse Management Systeem (WMS)
Enterprise Resource Planning (ERP-software): bedrijfsinformatiesysteem met ook functies voor distributie. Electronic Data Interchange (EDI): uitwisseling informatie tussen verschillende bedrijven in de logistieke keten. Routeplanningsoftware. Identificatiesystemen op basis van barcodes of RFID.


Download ppt "Management en logistiek"

Verwante presentaties


Ads door Google