Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFenna Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
The role of employee cause and effect inference Matthijs Moorkamp M.Sc.
2
Professionele ontwikkeling docenten –Formeel HRM –Informeel HRM Veel opeenvolgende veranderingen –Politiek, maatschappij Hoofdvraag: Kunnen medewerkers uit de informatie die de organisatie zendt opmaken wat er van ze verwacht wordt?
3
HRM vanuit het medewerkersperspectief –Als impuls vanuit de organisatie naar de medewerker (Guzzo & Noonan, 1994) –“Impuls” moet leiden tot effect (meer innovatief gedrag, kennisdelen etc.) –Relatie cause en effect –Hoe interpreteren medewerkers (docenten) deze relatie?
4
Attributie theorie (Heider, 1944) –Waarom vraag? (interpersoonlijk) Sensemaking (o.a. Ring & Rands, 1999) –Waarom vraag (intrapersoonlijk) –Cognitief proces
5
Covariatieprincipe (Kelley, 1967): Hoe weet ik, dat mijn reactie valide is? –Distinctiveness: –Consistency –Consensus
6
Distinctiveness: –Wat zijn de signalen die ik ontvang van andere organisatie actoren (zoals top management, directe leidinggevende etc.) –Veranderen deze net zo snel mee als het HRM beleid?
7
Consistency –Heb ik dit HRM beleid in het verleden ook zo ervaren? M.a.w. kan ik mijn reactie baseren op ervaring uit het verleden?
8
Consensus –Wat vinden mijn collega’s van de plannen? –Reageren ze het zelfde? Of juist helemaal niet?
9
Rol sensemaking in de relatie HRM en uitkomsten: Perceptie HRM praktijken Medewerkers uitkomsten (innovatief gedrag etc.) Sensemaking Distinc- tiveness ConsistencyConsensus
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.