De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerplan Eindwerkstuk RE&H Automobielbedrijf langs de A16 Opsteller: Martijn Valkhof Datum: 22 april 2005 Bedrijventerrein Bakestein.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerplan Eindwerkstuk RE&H Automobielbedrijf langs de A16 Opsteller: Martijn Valkhof Datum: 22 april 2005 Bedrijventerrein Bakestein."— Transcript van de presentatie:

1

2 Leerplan Eindwerkstuk RE&H Automobielbedrijf langs de A16 Opsteller: Martijn Valkhof Datum: 22 april 2005 Bedrijventerrein Bakestein

3 Analysering en typering van de opgave De opgave Ontwikkeling Auto-showroomruimte Gecombineerd met nevenactiviteiten (herstel + onderhoud) Bestaande locatie langs de A16 bij Zwijndrecht Ideale zichtlocatie gericht op de doelgroep Huisvesting voor een potentieel merk dat nog niet voldoende is vertegenwoordigd in de regio

4 Analysering en typering van de opgave Ontwikkelingsperspectief regioniveau A (BMW, Mercedes, Chevrolet, Jeep) B (Peugeot, Audi, VW, BMW) C (Volvo, Mazda) Concurrentie in de regio Locatie: relatief weinig concurrentie in een dichtbevolkt gebied (+- 240.000 inwoners)

5 Analysering en typering van de opgave Ontwikkelingsperspectief locatieniveau Kort bij een afslag van de snelweg Gebied ontsloten door 2 hoofdroutes Ontwikkeling potentiële locatie afhankelijk ontwikkeling groter plangebied (bereikbaarheid locatie)

6 Analysering en typering van de opgave Ontwikkelingsperspectief locatieniveau Bedrijvenpark Bakestein Verkoop vrije kavels Bestemming: handelsdoeleinden Opgedeeld in 2 bouwfasen Start bouwrijp maken fase 2, mei 2005 Ontsluiting met nerfstructuur

7 Analysering en typering van de opgave Ontwikkelingsperspectief kavelniveau Snelwegkavels (A) -1 (8000 m2) -2 (4460 m2) -3 (4949 m2) -4 (5237 m2) 2 1 3 4

8 Analysering en typering van de opgave Ontwikkelingsperspectief kavelniveau

9 Analysering en typering van de opgave Conclusie ontwikkelingsperspectief Ligging sterk gerelateerd aan doelgroep Uitstekende zichtlocatie Veel vraag en relatief weinig aanbod Goede bereikbaarheid vanaf de snelweg Goede bereikbaarheid via secundaire wegen Maakt onderdeel uit van een toekomstige nieuwbouwlocatie Flexibele invulling van de kavels

10 Analysering en typering van de opgave Potentieel merk Automobielbedrijf Op zoek naar mogelijk geinterreseerde automobielbedrijven Opstelling tijdens het ontwerpproces: vastgoedontwikkelaar / architect Ontwerp automobielbedrijf gericht op een bepaald merk / logo

11 Analysering en typering van de opgave Potentieel merk Automobielbedrijf krantenbericht (1) Metro, donderdag 14 april

12 Analysering en typering van de opgave Potentieel merk Automobielbedrijf krantenbericht (2) AD, zaterdag 16 april

13 Analysering en typering van de opgave Potentieel merk Automobielbedrijf Kia, één van de weinige bedrijven die de omzet en afzet nog zien stijgen Kia dealers in de regio Dordrecht – Rotterdam (Barendrecht, Krimpen a/d IJssel, Oud-Beijerland, Rotterdam, Sliedrecht, Dordrecht) Geen Kia dealers in de gemeente Zwijndrecht Overige Kia dealers bevinden zich niet op toplocaties Dealer langs de A16 met potentiële klanten in Papendrecht, Ridderkerk, Hendrik Ido Ambacht en Zwijndrecht, (+/- 135.000 inwoners)

14 Eisen en randvoorwaarden Locatie Eisen -Toegankelijkheid zwaarder verkeer -Minimale onderhoudskosten terrein -Geen uitzichtbelemmerende obstakels aan de waterzijde Randvoorwaarden -Voldoen aan beeldkwaliteitplan Bakestein -Bebouwingspercentage 60% Randvoorwaarden showroomlocaties

15 Eisen en randvoorwaarden Bouwwerk Programmatische Eisen Overige Eisen -Toegangsdeur auto’s richting showroomruimte -Secundaire entrée werknemers -Kaveloppervlak niet groter dan 5000 m2 Randvoorwaarden -Toegankelijkheid minder validen -Voldoen aan beeldkwaliteitplan Bakestein

16 Eisen en randvoorwaarden Uitgangspunten en concept, architectuur Tevens ontwerp nachtelijke uitstraling Groene karakter rondom kavel behouden Kracht merk dient te worden uitgebeeld Eén complete massa Voldoende daglicht werkplaats Materialisering Cirkelvormige patronen

17 Eisen en randvoorwaarden Uitgangspunten en concept, Bouwtechnisch In de showruimte werken met grote overspanningen Mogelijkheden tot reiniging van de gevel Comfortabel binnenklimaat (esthetisch en installatietechnisch)

18 Relatief veel kosten in hoogwaardige geveltechniek (mogelijke optimalisatie in een LP model) Verhouding kosten / kwaliteit zoveel mogelijk optimaliseren Eisen en randvoorwaarden Uitgangspunten en concept, Kostentechnisch

19 Technische ruimte aan de buitenzijde van het gebouw ivm explosiegevaar Uitbreidingsmogelijkhede n showroom opnemen in het ontwerp Werkplaats, wasstraat en entrée aan de achterzijde van het kavel situeren Eisen en randvoorwaarden Uitgangspunten en concept, Functioneel Relatieschema, functies zijn in verhouding

20 Eisen en randvoorwaarden Uitgangspunten en concept, Referenties Inbreng cirkelvormige structuren (het centraal stellen van het produkt) Volkswagen concept Audi concept

21 Plan van aanpak en planning

22 Aandachtspunten Budgetbepaling ? (op basis van referenties) Financieringsvorm ? (verhuur, verkoop) Optimalisatie a.d.h.v. bouwkosten per element (optimalisatie bouwkosten per m2 gevel) (optimalisatie glasoppervlak)


Download ppt "Leerplan Eindwerkstuk RE&H Automobielbedrijf langs de A16 Opsteller: Martijn Valkhof Datum: 22 april 2005 Bedrijventerrein Bakestein."

Verwante presentaties


Ads door Google