Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
© 2011 Stad Hasselt1
2
Logistiek servicepunt Hasselt. Brussel - 28 februari 2011
3
© 2011 Stad Hasselt Bundelingspotentieel? Geluidshinder & luchtverontreiniging (15 – 50%)? Verkeersdoorstroming & bereikbaarheid? Aangenaam winkelklimaat (conflict voetganger en vrachtwagen)? Flexibiliteit in belevering? Schaarste aan opslagruimte in de binnenstad? Creëren van verkoopsruimte in binnenstad? CityDepot ?
4
© 2011 Stad Hasselt CityDepot ! Onstaan vanuit D-Via onderzoek - VIM Werken naar economisch en logistiek haalbaar model slimme fijndistributie bottom-up (draagvlak, overleg, mee aan de tekentafel) gericht op kleinhandelssector op maat van concrete problematiek focus duurzaamheid – groene belevering op zoek naar het bundelingspotentieel Kleine diffuse stromen Grote minder georganiseerde stromen Op termijn zelfbedruipend proces – systeem Serviceverhogend voor handelaren, transporteurs en verladers Out of the box (in vraag stellen bestaande concepten en modellen)
5
© 2011 Stad Hasselt CityDepot ! Logistiek servicepunt aan stadsrand
6
© 2011 Stad Hasselt CityDepot - model bundeling Groene fijndistributie Logistiek servicepunt Aan stadsrand met VAS Retourlogistiek Afhaalpunt Postophaling Depotservice …
7
© 2011 Stad Hasselt CityDepot - model bundeling Bestellingen Gebundelde bestelling
8
© 2011 Stad Hasselt CityDepot - model bundeling
9
© 2011 Stad Hasselt CityDepot – context Doen! Proefproject met duurtijd van 2 jaar – start april 2011 Opbouw volume en vertrouwen Fijnstellen logistiek en businessmodel Quasi financiële onafhankelijkheid Doorstart Neutrale operationele entiteit Opstartsubsidie door stad + co-financiering privésector Ondersteunend stedelijk beleid logistieke spelregels positieve prikkels / belonen … CityDepot
10
© 2011 Stad Hasselt CityDepot - praktisch Nieuwe voordeur voor handelaars, …. bundeling goederen via servicepunt aan stadsrand Belevering via … elektrische vrachtwagen – dagelijks 2 ronden cargo-bikes met elektromotor – just-in-time Opening van 7 tot 19h Hoge kwaliteit van dienstverlening 100% verzekerd en beveiligd Basisservice gratis tijdens aanvangsfase Betalend intekenen op extra dienstverlening
11
© 2011 Stad Hasselt CityDepot - praktisch
12
© 2011 Stad Hasselt CityDepot - organisatiestructuur VZW City depot Stad Hasselt Handelaren Logistieke expert City depot Logistics Privépartners Logistieke archtectuur Operationeel Sociale diensteneconomie Leden / klanten CD-Raad Koepels & expertorganisaties Handelaren Transporteurs & distributeurs Steden VIM / VIL … VZW City depot Vlaanderen
13
© 2011 Stad Hasselt CityDepot – financiële analyse Volume Bevoorradingsanalyse stad > bundelingspotentieel All-in break even om te zetten volume 39.000 TON/jaar All-in break even omzet = 850.000 EUR/jaar = 20% van bundelbare goederen beleveren via CD Terugverdieneffecten TW op informatiestromen TW op logistieke stromen (win – win met actoren in log. keten) TW op gemeenschappelijke problemen handelaren (bargain power) Flankerend beleid
14
© 2011 Stad Hasselt CityDepot – financiële analyse volume VAS subsidie 2 jaar beleidsimpuls gem. volume 12.000 T/j 150 KEUR/j
15
© 2011 Stad Hasselt CityDepot – maatschappelijke analyse Creatie van 20 VTE en totale actuele waarde aan welvaartsbaten van € 4,5 miljoen euro Assumptie: stijging beladingsgraad met 15%; Besparing in Carbon Footprint van 182.346 kg CO2/jaar of 433.125 tkm/jaar Uitgedrukt in aantal vrachtwagenequivalenten komt dit neer op een besparing van 1.140 vrachtwagenequivalenten (in de klasse tussen 7,5 – 10 ton)
16
© 2011 Stad Hasselt Binnenkort in Hasselt Binnenkort online - www.citydepot.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.