Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJonas Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Kennis van betekenis Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten Lezing voor het Wetenschapsknooppunt Amsterdam 1 december 2011 Monique Volman
2
Nederland doet het niet goed op de PISA-ranglijst
Strengere eisen voor het eindexamen Daling onderwijspeil Kwaliteit onderwijs is ernstig verwaarloosd Kwaliteit van de lessen op scholen neemt af Groei economie stokt door slecht onderwijs Examenresultaten te laag
3
Betrokkenheid als kwaliteit van leren
Hogere leerprestaties: beperkt en riskant ideaal Wat weten we over betrokkenheid van leerlingen? Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid als kwaliteit van leerresultaten Discussie
4
Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal Beperkt: Leerprestaties realiseren is maar een deel van waar onderwijs voor is en wat scholen doen
5
Hogere leerprestaties
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Aandacht gaat weg van wat niet in gangbare toetsen tot uitdrukking komt
6
Hogere leerprestaties
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Nadruk op ‘kernvakken’ die van economisch nut zijn gezapige koeien Zie ook Martha Nussbaum – ‘niet voor de winst’
7
Hogere leerprestaties
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Strategisch gedrag van scholen, leerlingen, ouders
8
Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal Beperkt: Leerprestaties’ realiseren is maar een deel van waar onderwijs voor is en wat scholen doen Riskant Aandacht trekt naar wat in gangbare toetsen tot uitdrukking komt Gezapige koeien Strategisch gedrag van scholen, leerlingen, ouders Leerlingen ▪ die gericht zijn op eigen succes ▪ die leren als zinloos ervaren
9
Wat weten we over ‘betrokkenheid’ van leerlingen ?
Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Wat weten we over ‘betrokkenheid’ van leerlingen ? Aspecten van betrokkenheid: (Fredricks, Blumenfeld & Paris, 2004) gedragsmatig emotioneel cognitief wel te onderscheiden maar niet te scheiden resultaat van interactie individu – omgeving beïnvloedbaar Twee tradities: onderzoek naar betrokkenheid bij je school onderzoek naar betrokkenheid bij schooltaken: leermotivatie
10
Betrokkenheid bij je school
Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Betrokkenheid bij je school
11
Betrokkenheid bij schooltaken: leermotivatie
Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Betrokkenheid bij schooltaken: leermotivatie
12
Hogere leerprestaties
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie
13
1. Kennis en vaardigheden als middelen om om te gaan met vragen
Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 1. Kennis en vaardigheden als middelen om om te gaan met vragen
14
Hogere leerprestaties
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 2. Betrokkenheid bij vakinhouden: meedenken over vragen en problemen – meewerken aan oplossingen
15
Hogere leerprestaties
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 3. Socioculturele theorie: praktijken, activiteiten, motieven, identiteiten Individueel verwerven van kennis en vaardigheden steeds beter participeren in sociale praktijken
16
Jean Lave & Etienne Wenger
Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 3. Socioculturele theorie: praktijken, activiteiten, motieven, identiteiten Jean Lave & Etienne Wenger Leren = ontwikkeling van ‘perifere’ deelnemer naar centrale deelnemer In activiteiten die in de samenleving belangrijk zijn Legitiem perifeer participeren
17
4. Deelnemen aan sociale praktijken als manier van leren
Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 4. Deelnemen aan sociale praktijken als manier van leren
18
5. Zelf van betekenis zijn
Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 5. Zelf van betekenis zijn
19
6. Betrokkenheid bovenaan de ladder en onderaan de ladder
Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 6. Betrokkenheid bovenaan de ladder en onderaan de ladder
20
Hogere leerprestaties
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie
21
Hogere leerprestaties
Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Discussie? Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten in het basisonderwijs Hoe ontwikkelt betrokkenheid als kwaliteit van leerresultaten zich? Verschillen tussen leerlingen ? Welke instrumenten zijn geschikt om ‘andere kwaliteiten’ vast te stellen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.