Download de presentatie
1
Cross Media
2
Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan Moodboard Campagne
Uitwerking concepten (5 media) Individueel (media diary/Picnic)
3
Terugblik Verschuiving Medialandschap Wat is Cross Media?
Verschillende definities Douwe Egberts Goede doelen Opdracht uitgedeeld
4
3 trends medialandschap
Anytime, anyplace anywhere (onafh. van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken van mediadiensten). Toenemende interactiviteit Grenzen tussen media vervagen
5
Cross Media kruisbestuiving van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-events, waarbij de verschillende media informatie communiceren, die deel uitmaken van een overkoepelende boodschap.
6
Vandaag Doelgroepen (wie) Doelstellingen (wat) Strategie (hoe)
7
Goede doelen Communiceren anders
8
“gedachtegoed” Niet in termen van producten, of diensten
maar in het communiceren van een “gedachtegoed”
9
Gedachtegoed Visie, houding, overtuiging, motivaties, interessevelden en wereldbeelden die voor consumenten een betekenis hebben. Visie, houding, overtuiging, motivaties, interessevelden, wereldbeelden en werelden die voor consumenten een betekenis hebben.
11
Ronald MC Donald
12
Cross Media goed doel overkoepelende boodschap (gedachtegoed van het goede doel), middels verscheidene media gecommuniceerd wordt aan de doelgroep.
13
Situatie-analyse In kaart brengen organisatie en externe ontwikkelingen van goed doel.
14
Doelgroep (wie) Doelgroepen Op wie ga je je richten
met je communicatie; Wie wil je bereiken; Welke doelgroep wordt onderscheiden; Wat zijn de kenmerken van de doelgroep; Wat is de belangrijkste doelgroep.
15
Kenmerken doelgroepen
Algemeen Domeinspecifiek Merkspecifiek
16
Algemene kenmerken Geografisch Socio-economisch (dinky’s)
Psychografisch (levensstijl en waarden MOODBOARD)
17
Domeinspecifiek Betrokkenheid Product eigenschappen
Productbezit en gebruik
18
Merkspecifiek Kennis en attitude merk (DE/ Max Havelaar)
19
Doelgroep/gedachtegoed
Doelgroep Nike (fanatieke sporters) Nu: Iedereen die sportiviteit en doorzettings-vermogen als levensinstelling omarmt. Ook mensen van zestig jaar en ouder en invalide mensen
20
Doelstelling (wat) Communicatiedoelstelling basis marketingcommunicatiestrategie
21
Communicatiedoelstelling
Bevordert goede afstemming tussen marketinginstrumenten Onmisbare schakel bij mc-strategie Hulpmiddel opstellen van het budget Inspiratiebron conceptontwikkeling Criteria om je concept te kunnen toetsen
22
Doelstelling: welk doel wil je bereiken met jouw campagne
Een voorbeeld van een goede doelstelling is: “Het Rode kruis een volwaardig geaccepteerd A-merk houden, met een stijging van 20% aan donaties in 2006 t.o.v. 2007” (effect niet meetbaar op school)
23
Positionering Positionering is de positie van een merk t.o.v. andere merken in de perceptie van de consument consumentenvoordeel
24
Wat belooft jouw goed doel de consument te bieden?
Propositie Wat belooft jouw goed doel de consument te bieden?
25
Mogelijkheden om de belofte te ondersteunen
Informationele positionering Transformationele positionering Tweezijdige positionering Uitvoeringspositionering
26
Informationele positionering
KPN Mine Voordelen (nieuwe manier van tv kijken) Probleemoplossend karakter (eén druk op de knop) USP richt zich naar jouw smaak, jouw voorkeuren en interesses
27
Transformationele positionering
Imago (lifestyle) Bezittingen en gedragingen Model in campagne Voordelen van merk verbinden met lifestyle doelgroep
28
Tweezijdige positionering
‘Life on Board’ Volvo Campagne. Functionele producteigenschappen (Duurzaam) Productvoordelen (Veilig)
29
Uitvoeringspositionering
Merk wordt gekoppeld aan symbool, of uniek element Jan Mulder (Postbank) Slogan heineken Noem voorbeelden.....
30
Belang van een goede strategie
Welke boodschap (propositie) wordt gecommuniceerd. Voorbeelden propositie (boodschap) Pampers ‘droge billetjes’ Ariel ‘verwijderen hardnekkige vlekken’ Blue Band ‘zorg voor opgroeiende kinderen’
31
Propositie is geen slogan
32
Strategie voor een nieuw product
Essentie product overbrengen. De voordelen van het product. De voordelen voor de consumenten als ze het nieuwe product gaan gebruiken
33
Strategie volwassen product
Felle concurrentie; Betere prestatie benadrukken; Zelfde prestatie lagere prijs Versterken psychosociale betekenis (belevenis) Bevestigen tevredenheid.
34
Strategie prod. eindfase
Ingrijpende productaanpassing communiceren Nieuwe toepassings mogelijkheden communiceren Nieuwe doelgroepen aantrekken
35
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.