Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoannes Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Het schrijven van een scriptie Citeren en refereren Maandag 14 oktober 2002 NB II 09H00
3
Deel I Het schrijven van een scriptie
4
Vaardigheden Kunnen opzoeken van bronnenmateriaal Literatuur en documenten kritisch kunnen behandelen Kunnen interpreteren van statistieken Statistische analyses kunnen uitvoeren en interpreteren Kunnen opzetten van een empirisch en deontologisch verantwoord onderzoek
5
Vaardigheden Correct kunnen toepassen van methoden Theoretische perspectieven kunnen toepassen op concrete werkelijkheden Juridische teksten kunnen opstellen Juridische bronnen kunnen consulteren en verwerken Duidelijk, verzorgd en gestructureerd kunnen schrijven
6
Doelstellingen Een criminologisch relevante probleemstelling Een omstandige bronnenstudie Een persoonlijke en kritische bespreking, reflectie of beleidsanalyse
7
Inhoudelijke criteria Zelfstandigheid Originaliteit Systematiek Kritische ingesteldheid Oog voor ethische / deontologische implicaties
8
Keuze van het onderwerp: vrij Belangstelling / interesse Criminologisch thema Voldoende bronnen? Niet te ruim / te vaag!
9
Onderwerpen Zie brochure Zie bibliotheek, cursussen, studiedagen Zie professoren (o.m. in de lessen) Belangrijk: In samenspraak met promotor Specifieke benadering van de student en de promotor
10
Soorten scripties Koppeling stage en eindverhandeling (!) Empirisch onderzoek Compilatiescriptie Monografie Theoretische scriptie Geschiedkundige scriptie Methodologische scriptie
11
Plichten van de promotor Regelmatig beschikbaar zijn Tijdig bijsturen indien nodig Helpen bij moeilijkheden Binnen redelijke termijn teksten becommentariëren Tips i.v.m. relevante literatuur
12
Plichten van de student Administratieve vereisten Zelfstandigheid Regelmatige contactname met promotor Respecteren van timing en opzet
13
Administratieve vereisten Formulier 1ste licentie Formulier 2de licentie Wijziging van titel/onderwerp Thesisjaar
14
Commissarissen –Op voorstel van student –Op beslissing van de onderwijscommissie –Enkel evaluatie / geen begeleiding
15
Ethische commissie Prof. Dr. K. Raes Prof. Dr. M. Piette Prof. Dr. P. Ponsaers Prof. Dr. T. Decorte Prof. Dr. T. Balthazar
16
Vorm Titelblad woord vooraf Inhoudstafel Lijst van afkortingen Inleiding Corpus Besluit Bibliografie Bijlagen
17
Taal & stijl Nederlands Correcte spelling Geen tikfouten Sobere, zakelijke, leesbare stijl
18
Beoordeling Probleemstelling? Bronnenstudie? Persoonlijke en kritische bespreking? Zwijgplicht / deontologie? Vormvereisten? Bibliografische referenties? Taal- en tikfouten? Zelfstandigheid Respecteren van timing en opzet …...
19
Veel voorkomende fouten Te weinig bronnen Te weinig anderstalige bronnen Geen kritische ingesteldheid Geen logische structuur Slecht geschreven Slordige lay-out / tikfouten Promotor niet gezien
20
Veel voorkomende fouten Te beschrijvend Veredeld stageverslag Probleemstelling te vaag, te onnauwkeurig, te weinig afgebakend Te weinig zelfstandig Methoden verkeerd toegepast Onvolledige, slordige of inconsequente referenties
21
Vragen?
22
Deel 2 Citeren en refereren
23
Plagiaat / letterdieverij ‘Het overnemen van stukken, gedachten, redeneringen van anderen en deze laten doorgaan voor eigen werk’ = diefstal van geestelijke eigendom (breed) = overnemen van woorden van een ander en doen alsof het de jouwe zijn (eng)
24
Plagiaat / letterdieverij < 6 / 20
25
Citeren of parafraseren Altijd parafraseren tenzij: stijlfunctie (verlevendigen/verhelderen) bewijsmateriaal studiemateriaal
26
Regels voor het citeren Enkel indien noodzakelijk Typografisch onderscheiden Niet te lang Letterlijk overnemen Referentie
27
Refereren Niet bij een titel In eerste alinea bronnen aanduiden Enkel naar gebruikte bronnen
28
Wanneer refereren? Naam van auteur, informant Titel van een werk Een cijfer Een idee Een methode Een uitspraak of mening
29
Refereren in lopende tekst: systeem 1 “… Schaler beschrijft het fenomeen van druggebruik als een rationele keuze. 14 Hij maakt daarbij een onderscheid…” tussen…” 14 SCHALER, J.A., Addiction is a choice, Chicago, Open Court, 2000, 89-90.
30
Refereren in lopende tekst: systeem 2 “… Schaler (2000, p. 89-90) beschrijft het fenomeen van druggebruik als een rationele keuze. Hij maakt daarbij een onderscheid…” “… een nieuwe benadering van het fenomeen van druggebruik als een rationele keuze (Schaler, 2000). Hij maakt daarbij een onderscheid…”
31
Boeken SCHALER, J.A., Addiction is a choice, Chicago, Open Court, 2000, 179 p. SCHALER, J.A., Addiction is a choice, Chicago, Open Court, 2000, 89-90. SCHALER, J.A. (2000). Addiction is a choice. Chicago: Open Court.
32
Tijdschriftartikelen STEPNEY, R., ‘The concept of addiction: its use and abuse in the media and science’, Human Psychopharmacology, 1996, 15-20. STEPNEY, R. (1996). The concept of addiction: its use and abuse in the media and science. Human Psychopharmacology, 11, 15-20.
33
Internet-bronnen COLE, J.I. et al. (October 2000). The Ucla Internet report. Surveying the digital future [WWW]. University of California, Los Angeles: Http://www.ccp.ucla.edu [23/10/2000]
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.