Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStijn Abbink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid Operante conditionering Leren van controleerbaarheid
2
Thorndike en de wet van het effect
Achtergrond darwinisme toegepast op gedrag
3
De “Puzzle box” van Thorndike
4
Resultaten
5
Wet van het effect R1 (in tralies bijten) Eerste trial
R2 (op en neer springen) R3 (miauwen) … Rn (touw trekken) Beloning Neigt naar R1 (in tralies bijten) Latere trials R2 (op en neer springen) Geen inzichtelijk leren, maar puur reflexmatig leren R3 (miauwen) … Rn (touw trekken) Beloning Neigt naar
6
Skinner en operant gedrag
Leren door consequenties van gedrag (R->C) leren gedrag te stellen tgv positieve consequenties leren gedrag niet te stellen tgv negatieve consequenties
7
Belangrijkste bevindingen
Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s
8
Partiële bekrachtiging
9
Belangrijkste bevindingen
Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s
10
“Shaping” of successieve approximatie
Gewenste gedrag is complex en zal nooit spontaan gesteld worden Complex gedrag wordt opgedeeld in verscheidene tussenstappen of tussendoelen
11
Disregulation activity level
PAIN BEHAVIORS Cognitions Physiology Behaviors Social attention Pain behaviors Reduction distress Decreased pain ... Disregulation activity level Disuse syndrome
12
Mechanism: Operant Conditioning
PAIN BEHAVIORS Consequences
13
Pijntolerantie Sec.
15
Bekrachtigingsschema’s
Ratioschema Intervalschema Fixed Ratio Variabel Ratio
16
Aard van de Consequentie
Negatief Positief Toedienen Pos. bekrachtiging Positieve straf (Shaping) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) Ophouden Negatieve Straf (Time-out) Negatieve Straf Neg. bekrachtiging Verwijderen (Uitdoving) (Vermijdingsgedrag)
17
Positieve bekrachtiging
Niet noodzakelijk materieel Sociale bekrachtiging (groep) Te vaak enkel de besten Tussendoelen ook belangrijk
18
Positieve straf Wet van effect: asymmetrisch
effect van straf tijdelijk? Effect afhankelijk van tijd tussen R en C habituatie aan straf geconditioneerde angst of agressie niet altijd aanwezig geen gedragsalternatieven Soms nodig automutilatie, bruxisme, duimzuigen ruminatie bij kinderen
19
Voorbeeld automutilatie
20
Positieve straf Gedrag wordt benoemd Niet op persoon
onmiddellijk en met goede intensiteit met gedragsalternatief
21
Negatieve straf: Time out
22
Oefening: Probeer voor elk van de cellen
een aantal voorbeelden te vinden Aard van de consequentie Negatief Positief Toedienen Pos. bekrachtiging Positieve straf (Shaping) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) Ophouden Negatieve Straf (Time-out) Negatieve Straf Neg. bekrachtiging Verwijderen (Uitdoving) (Vermijdingsgedrag)
23
Besluit Leren van controleerbaarheid is essentiele vorm van leren
Positieve bekrachtiging is essentieel in ons leven Straf is niet altijd en overal effectief
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.